Mikä on metakuvaus?
Metakuvaus on tiivistelmä sivustosi sisällöstä. Yksinkertaisesti siis mahdollisimman hyvä kuvaus, joka houkuttaa käyttäjiä klikkaamaan sivullesi silloin, kun he näkevät kuvauksen hakutuloksissa.
Google saattaa käyttää metakuvauksia hakutuloksissa (SERP) silloin, jos se vastaa parhaiten hakijan kyselyyn. Muussa tapauksessa Google etsii sivustoltasi katkelman tekstistä joka vastaa parhaiten hakutulokseen. Metakuvaus (description) kannattaa lisätä kaikille sivuille, kuten myös metaotsikkoon (title).
Lisää myös sivun päähakutermi sivun otsikkoon (title) ja metakuvaukseen (description). Tärkeimpänä on luoda ainutlaatuisia otsikoita (title) ja metakuvauksia (description) jokaiselle sivulle. Älä kopioi samaa otsikkoa (title) tai kuvausta (description) jokaiselle sivulle vaan luo aina oma ja parhaiten kuvaava metaotsikko (title) ja metakuvaus (description) kaikille sivuillesi.
Kuvassa 1 sinisellä merkityn alueen sisäpuolella on metakuvaus (description). Sinisellä merkityn alueen yläpuolella on metaotsikko (title). Tämän hakutuloksen päähakutermi oli ”laskettelusukset”.
Hakukoneet (Google ja Bing) eivät käytä Metatietoja (title ja description) pelkkinä sijoitussignaaleina mutta auttavat silti lisäämään potentiaalisten asiakkaiden klikkauksia sivuille.
Miksi metakuvaukset ovat tärkeitä?
Mahdollisimman hyvä metakuvaus ja meta title kerää asiakkaiden klikkauksia sivuillesi silloin, kun potentiaalinen asiakas näkee ne hakutuloksissa. Metakuvaus sisältää kaikki oleelliset tiedot, joita käyttäjät tarvitsevat määrittääkseen, onko sivu hyödyllinen ja merkityksellinen heille.
Vaikka metakuvaukset ja metaotsikot eivät ole hakukoneen sijoituksissa enää niin tärkeitä, kuin muutamia vuosia sitten, niin edelleen google hakukoneoptimointi aloitusoppaassa sitä suositellaan tehtäväksi.
Sosiaalisten kanavien esittelykuvausten kirjoittamista ei myöskään kannata unohtaa (Facen elämänkerta, Instan bio jne.), koska nämä auttavat löytymään hakutuloksissa. Sosiaalisen median sivustot näkyvät myös hakukoneiden hakutuloksissa (SERP)
Nämä 6 kohtaa parantavat sivusi metakuvauksia
1. Kerro hyödyt kuvauksissa
Haluamme usein oppia jotain uutta, saada tietoa, katsella kuvia, lukea kirjoituksia, uutisia, mielipiteitä ja arvosteluja. Aloitamme usein etsimällä tietoa hakukoneilla ja useimmiten Googlesta.
Hyötyjen avaaminen antaa asiakkaalle parhaan tönäisyn klikata sivuillesi.
- Mitä hyötyä asiakas saa, kun klikkaa sivuillesi?
- Miksi juuri sinun sivuillesi?
- Pystytkö antamaan paljon hyödyllisempää tietoa, kuin esimerkiksi kilpailijasi?
Ota enemmän irti hyötyjen kirjoittamisesta copywritingin avulla.
2. Metakuvauksessa pysy alle 155 merkissä
Google rajoittaa metakuvauskentän pituutta pikselien koolla. 920 pikselin leikkausraja tarkoittaa käytännössä sitä, että pitää pysyä alle 155 merkissä. Pidä kuvaus mahdollisimman lyhyenä ja ytimekkäänä, ettei tuo määrä ylity.
Muuten kuvaus katkeaa kesken, eikä Google näytä sitä välttämättä ollenkaan
Nykyään lähestulkoon kaikissa verkkosivujen teemoissa on automaattinen metakuvauksen ja metaotsikon merkkilaskuri. Huono puoli siinä on se, että jos vaihdat teemaa, niin metakuvaukset voivat hävitä. Siksi suosittelen käyttämään lisäosaa, kuten Yoast SEO.
Esim. WordPressissä on helppo ladata jokin SEO -lisäosa. Yoast seo on yksinkertainen ja varmasti käytetyin lisäosa siihen tarkoitukseen. Lisäosan avulla on helppoa kirjoittaa otsikot – ja metakuvaukset parhaalla tavalla.
Yoast SEO antaa käyttäjälle reaaliaikaista tietoa metaotsikoiden pituuden sekä metakuvauksen sopivuudesta. Vihreä palkki havainnollistaa kuvauksien olevan nähtävillä hakutuloksissa (Kuva 2). Vihreä palkki muuttuu punaiseksi, kun ylitetään rajat.
Yoast seon lisäksi on mahdollista käyttää ilmaista työkalua, joka löytyy verkosta (kuva 3) Portent’s SERP Preview Tool
3. Tutki kilpailijoiden metakuvaukset Adsin avulla
Hyödynnä Google Adsia ja tutki kilpailijoiden metakuvauksia hakutermeilläsi. Katso laatupisteillä korkeimmalla olevia kilpailijoita sekä millä tavoin he mainostavat Google Adsissa.
Onko kaikilla jokin tietty aihe, joka toistuu jokaisessa mainoksessa?
Kirjoita metakuvaus suurilla laatupisteillä olevista Google Ads teksteistä omaan kuvaukseesi. Älä kuitenkaan suoraan samoja kuvauksia. Tee pieniä muutoksia, jotta metakuvaukset ovat uniikkeja.
Google Ads toimii laatupisteiden kautta. Mitä suuremmat laatupisteet ovat, sen paremmin mainoksesi näkyy ja sen halvemmaksi mainonta tulee.
Laatupisteisiin vaikuttaa eniten klikkaussuhde. Klikkaussuhde tarkoittaa sitä, että mainosta klikataan erittäin paljon ja mainostaja maksaa klikkauksista vähän. Mitä korkeammalla mainos on hakutuloksissa sen parempi on klikkaussuhde.
4. Sisällytä hakutermi kuvaukseen
Muista sisällyttää kerran päähakutermi metaotsikkoon ja metakuvaukseen.
Tämä ei ole tärkeää sen takia, että sivusi löytyvät hakutuloksissa helpommin, koska hakukoneet eivät käytä avainsanoja sijoitus mielessä.
Sen sijaan se auttaa sinua saamaan lisää klikkauksia sivuillesi. Google lihavoi avainsanasi hakutuloksissa. Näin ollen erotut joukosta, kuten kuvassa 4 on havainnollistettu.
5. Yksilölliset metakuvaukset
Kirjoita jokaiselle sivulle ainutlaatuiset ja uniikit metaotsikot ja metakuvaukset sekä sisällytä kerran kumpaankin päähakutermi.
6. Hyvän metakuvauksen kaava
Hyvän metakuvauksen kirjoituskaava:
- Sisällön yleiskatsaus
- Erityinen etu
- Sisällön kuvaus
Yhteenvetona
- Kirjoita jokaiselle verkkosivuillesi mahdollisimman hyvä ja uniikki kuvaus sivun sisällöstä
- Kerro hyödyt
- Pysy alle 155-merkissä
- Tutki kilpailijat Adsin avulla
- Sisällytä päähakutermi kuvaukseen
- Käytä hyvän metakuvauksen kaavaa
Ennen kuin alat muuttamaan sivusi metakuvauksia niin tee avainsanatutkimus ilmaiseksi.
Tutustu myös Mikä on SEO? oppaaseen ja saat vielä paremman käsityksen huomioon otettavista asioista sisältöä tehdessäsi.