SEO (Search Engine Optimization) on suomeksi hakukoneoptimointi, jonka tarkoituksena on parantaa verkkosivun sijoituksia orgaanisen haun hakutuloksissa (SERP) sekä tuoda asiakkaita ilmaiseksi sivustolle. Näin ollen hyvin sijoittuva verkkosivu parantaa sivusi näkyvyyttä ilmaiseksi.
Sijoituksien parantaminen tapahtuu luomalla korkealaatuista sisältöä, sisältäen avainsanoja, linkkejä, metaotsikoita, metakuvauksia ja kuvia.
Verkkosivun jokainen sivu hakukoneoptimoidaan ja jokaiselle sivulle valitaan päähakutermi. Sivuille tulevan päähakutermin voit tehdä ilmaiseksi avainsanatutkimuksen avulla.
Kuvassa 1 on hakuterminä käytetty ”laskettelusukset”.
Google hakutuloksissa (SERP)
1. Ensimmäiseksi tulee Google Shopping mainokset eli kuvat karusellimuodossa
2. Toiseksi tulee Google Ads hakumainokset. ”mainos” lukee ennen URL-osoitetta
3. Mainoksien jälkeen luettelossa näkyy orgaanisen hakutuloksien ensimmäinen tulos
14 kohdan hakukoneoptimointi lista
SEO eli hakukoneoptimointi on laaja aihealue, joka sisältää paljon opittavia sekä huomioitavia asioita.
Tein sinulle tämän oppaan ja halusin kertoa hieman enemmän hakukoneoptimoinnin määritelmästä sekä antaa sinulle konkreettisia vinkkejä aloitukseen.
Miten hakukoneet toimivat?
Google skannaa satoja miljardeja verkkosivuja haku- eli indeksointirobottien avulla löytääkseen hyödyllistä tietoa sisällöstä. Hakurobotit kirjaavat Google haku hakemistoon kaikki löytyneet hakutulokset.
Tällä tavoin hakukoneet tuovat parhaan mahdollisen hakutuloksen käyttäjille mahdollisimman nopeasti.
Hakukoneiden tuloksiin vaikuttaa hyvin paljon erilaiset asiat, kuten muun muassa avainsanat ja sivun sisältö sekä sivun aktiivisuus.
Mitkä tulokset näet vastauksena hakuusi?
Haun merkitys
otta hakukoneet voivat tarjota parhaimman hakutuloksen. Heidän on tietävä haun tavoite eli millä sanoilla hakija etsii tietoa. Sen jälkeen hakukoneet etsivät hakutermien mukaisesti vastaavaa hyödyllistä sisältöä etsijälle. Hakukoneet osaavat yhdistää myös synonyymit ja kirjoitusvirheet
Sisällön osuvuus
Seuraavaksi hakukoneet määrittävät sisällön osuvuuden. Kuinka hyvin verkkosivuilla oleva sisältö vastaa hakuun. Tähän voi vaikuttaa avainsanojen hyvällä sijoittelulla, metaotsikoissa, metakuvauksissa ja tekstissä.
Hakukoneet analysoivat sivujen sisältöä muutenkin, kuin pelkkien avainsanojen mukaan, kuten kuvia, taulukoita, linkkejä ja videoita.
Sisällön laatu
Hakukoneet yrittävät löytää mahdollisimman luotettavaa ja asiantuntevaa sisältöä. Yksi selkeä laadun mittari on siinä, että linkittävätkö tai viittaavatko muut isot sivustot sisältöön.
Käytettävyys
Hakukoneet tutkivat myös verkkosivujen käytettävyyttä. Onko sivut mobiiliystävällisiä, latautuuko sivut nopeasti, onko sivuja helppo käyttää jne.
Verkkosivujen kokemussignaalit ovat tärkeitä:
- Suorituskyky (Core Web Vitals)
- Sivu tarjoaa hyvän käyttökokemuksen keskittyen lataukseen, interaktiivisuuteen ja visuaaliseen vakauteen:
- Mobiiliystävällisyys
- Mobiiliystävälliset sivut
- HTTPS:
- Sivua palvellaan HTTPS:n kautta
- Ei häiritseviä PopUp ikkunoita
- Sivun sisältö on helposti käyttäjän saatavilla ja luettavissa
Sivujen sisältö on aina kaikista tärkeintä ja hakukoneet, kuten Google sijoittaa hyvän sisällön omaavan sivun korkealle hakutuloksissa. Vaikka sivukokemus ei olisi niin hyvä.
Konteksti ja asetukset
Hakuhistoria, hakuasetukset ja sijainnin mukaan saat parhaimpia hakutuloksia.
Esimerkiksi jos etsit tietoa hakusanalla jääkiekko ja sijaintisi on suomessa. Google näyttää varmasti suomessa tapahtuvia jääkiekkoon kuuluvia asioita. Jos sijaintisi on vaikka ruotsissa ja siellä haet samalla sanalla niin tulos on ihan eri, koska Google personoi hakutulokset osittain sijainnin mukaan.
Osoitteessa myaccount.google.com voit hallinnoida hakukokemuksen optimointiin käytettäviä tietoja ja Google-tilillesi tallennettavaa dataa. Jos haluat lopettaa Haun tilitoimintaan perustuvan personoinnin, poista verkko- ja sovellustoiminta käytöstä.
Miten Google hakukone toimii?
Avainsanat
Google etsii ensisijaisesti sivuja, jotka liittyvät läheisesti avainsanaasi. Pelkät avainsanat eivät vielä riitä viemään sivujasi hakutuloksen kärkeen.
Ulkopuoliset linkit
Mitä enemmän ulkopuoliset sivut linkittävät sivuillesi. Google kokee sivusi sisällön asiantuntevaksi ja hyödylliseksi. Tämä parantaa sivuasi hakutuloksissa (SERP).
Sivujen hyödyllisyys
Verkkosivujen sisältö pitää olla hyödyllinen hakijalle.
Google seuraa kuinka asiakkaat pitävät tietyistä hakutuloksista ja verkkosivujen sisällöstä. Hyvin selkeästi jäsennelty sisältö auttaa sijoittumaan paremmin hakutuloksissa.
Google myös huomaa kuinka paljon ihmiset tykkäävät tietyistä hakutuloksista. Se taas parantaa sijoitusta hakutuloksissa.
Miten SEO toimii?
Verkkosivusi optimoidaan hakukoneille. Hakukoneet löytävät sivusi hakutuloksissa parhaiten silloin, kun hakija hakee tietoa niillä avainsanoilla, jotka kuvaavat sivusi sisältöä parhaiten.
Verkkosivusi sisältöä, linkkejä, avainsanoja ja kuvia sekä sivujen nopeutta parannellaan. Nämä toimenpiteet parantavat hakutuloksia ja sivustosi näkyvät parhaiten hakijalle.
Useimmissa tapauksissa, kun puhutaan hakukoneoptimoinnista niin tarkoitetaan Google seota.
Google: Orgaaniset vs. maksetut tulokset
SEO-optimoinnissa tehdään parannuksia ilmaisen (orgaanisen) näkyvyyden kehittämiseen hakukoneiden hakutuloksissa.
Maksetuissa tuloksissa taas maksetaan aina, kun potentiaalinen asiakas klikkaa sivuillesi.
Orgaaniset tulokset
Orgaaniset hakutulokset kertovat oikein hyvästä ja hyvin kirjoitetusta sisällöstä, jotka nostavat orgaanista näkyvyyttä automaattisesti heti maksettujen mainoksien jälkeen. (kuva 3)
Etusivulle pääsy orgaanisesti moninkertaistaa klikkauksien määrä sivuillesi ilmaiseksi.
Etusivulle pääsy vaatii pitkäjänteistä työtä. Hakukoneoptimoinnin tulokset realisoituvat pidemmän ajan kuluessa.
Maksetut mainokset
Maksetut mainokset näkyvät heti hakutuloksen (SERP) listauksessa ensimmäisinä. Mainokset ovat erilaisia ja näkyvät myös erilailla hakutuloksissa.
Ensimmäisenä hakulistauksessa näkyvät maksetut kuvamainokset ja sen jälkeen hakusanamainonta.
Mainoksia näytetään huutokauppa periaatteella eli PPC (Pay per click).PPC lyhkäisyydessään tarkoittaa sitä, että se joka maksaa avainsanan mainoksesta eniten, sen mainos näkyy myös ensimmäisenä. Kuvassa 4. näkyy maksetut mainokset hakutuloksessa (SERP)
Mihin maksettua mainontaa on hyvä käyttää?
Maksetuilla mainoksilla saadaan nopeasti testattua esimerkiksi uuden tuotteen menekkiä.
Huomioitavana! Näkyvyys loppuu samoin tein, kun mainokset lopettaa.
Miksi SEO on tärkeää?
Suurin osa eli yli puolet sivuille tulevasta verkkoliikenteestä tulee hakukoneiden kautta. Tämä kertoo, että edelleen suurin osa ihmisistä liikkuu netissä hakukoneiden kautta.
Tähän vaikuttaa myös hyvin paljon toimiala.
Hakukoneet ovat edelleen digitaalisen markkinoinnin ensisijainen kanava. Hyvin optimoidut sivut ja hyödyllinen sisältö auttavat kasvattamaan brändiäsi parhaiten.
- Orgaaninen, (60,68%)
- Suoraliikenne, (27,49%)
- Aktiivisen sosiaalisen median kautta., (6,44%)
- Viittaus, (3,64%)
- Sähköpostimarkkinointi, (1,28%)
- Google Display mainos, (0,47%)
No niin nyt on nähty miksi SEO on tärkeää.
Ajatellaanpa vielä näin. Täytyy muistaa, että noin 20% kaikista klikkauksista tapahtuu etusivun ensimmäiselle hakutulokselle. Esimerkkinä on laskettelusukset joita haetaan noin 12100 hakua kuukaudessa (kuva 6) ja klikataan 2420 kertaa niin aikamoinen mahdollisuus on saada myytyä tuotteita.
Asiakkaat ja avainsanat
Asiakastutkimus
Ostajapersoona luonnin avulla tunnet paremmin potenttiaaliset asiakkaasi. Ymmärrät käyttäytymiset ja tarpeet sekä minkälaisissa kanavissa ovat asiakkaasi.
Mitä paremmin vastaat asiakkaasi tarpeisiin sitä paremmin saat lisää uusia sitoutuneita asiakkaita ja laadukkaita liidejä.
Luo asiakaspersoona
Ajattele kuten asiakkaasi.
- Kerää demografisia tietoja,
- tavoitteita,
- tarpeita,
- toiveita
- ja huolenaiheita.
Tutki olemassa olevia tietokantoja, kuten asiakasrekisteriäsi.
Mitä yhteisiä tekijöitä löydät asiakkaittesi kautta?
Lopuksi voit tehdä vielä visuaalisen asiakaspersoonan
Avainsanojen tutkiminen
Avainsanat jakautuvat kahteen pääryhmään:
- tuoteavainsanat ja
- tietoavainsanat
Tuoteavainsanoilla ihmiset löytävät suoraan tuotteesi ja palvelusi joita myyt
Tietoavainsanoilla hakijat löytävät sivusi vaikka eivät etsi suoraan myytävää tuotetta tai palvelua. Hakijat tutkivat ja haluavat lisää tietoa palvelusta tai tuotteesta. Blogi toimii monesti hyvänä tiedon lähteenä.
Hyvässä hakukoneoptimoinnissa halutaan optimoida molempien avainsanojen perusteella.
Avainsanojen tutkimiseen on monta tapaa. Tein sinulle avainsanatutkimus oppaan.
Kuvassa 7 on kuvattuna Googlen automaattinen täyttö. Tämä näyttää suositut haut päähakutermin lisäksi.
SEO-ystävällinen sisältö
Mitä parempaa ja hyödyllisempää sisältöä kirjoitat sen paremmin nouset hakukoneissa. Mitä useimmin teet sisältöä sen paremmin Google huomaa ja sitä paremmin sijoitut hakukoneissa.
Visuaalinen ja hyvin tietoa antava sisältö tuottaa asiakkaalle turvallisen tuntuisen kokemuksen. Tämä taas lisää liidien mahdollisuuden.
Tee tuotesivusta mahdollisimman hyödyllinen lukijalle. Tuotesivuilla yritetään saada maksava asiakas ostamaan tuotteen. Silloin kannattaa yksinkertaisesti keskittyä tuotteen tarjoamiin ominaisuuksiin ja etuihin.
Blogikirjoitus
Blogikirjoitus on kovaa työtä ja sen takia on hyvin järkevää suunnitella kirjoitusaiheet hyvin.
Blogiviestien tiheys riippuu tavoitteista. Jos tavoitteesi on kasvattaa orgaanisesti liikennettä ja kasvattaa klikkauksia sivuillesi niin noin 1-4 kertaa viikossa nostaa näkyvyyttä.
Jotta sivustosi erottuu ja sijoittuu hyvin on sisältö oltava ainutlaatuista ja lisäarvoa antava.
Sivun hakukoneoptimoinnin perusteet
Metatiedot
Kaikki asiat voidaan määrittää hyvin WordPressissä Yoas SEO lisäosan avulla.
Kuva 8 ja kohta 1
- URL = verkkosivuosoite sisältäen avainsanan.
Kuva 8 ja kohta 2
- Title tag = Verkkosivun otsikko sisältäen avainsanan. Otsikossa annat vierailijoille nopean käsityksen sivun sisällöstä.
Kuva 8 ja kohta 3
- Description = Verkkosivun metakuvaus on tiivistelmä sivustosi sisällöstä. Sisältäen sivun avainsanan.
Sisältö
H1 = Sisällön pääotsikko sisällyttäen päähakutermin.
Image Alt text = Kuvan tilalla näkyvä teksti silloin, kun kuva ei lataudu. Lisää päähakutermi kuvan tekstiin.
Yoast lisäosan asennus WordPress sivustolle
Jos käytät WordPressiä niin suosittelen asentamaan Yoast SEO lisäosan.
Tämän lisäosan avulla on helppo lisätä SEO metatitle (otsikko) ja metakuvaus (description) sekä URL- verkkosivun osoite sivuillesi. Tämä lisäosa antaa myös paljon hyviä vihjeitä parantaaksesi sivujasi.
Päähakutermi sisällössä
Päähakutermi (avainsana) on lisätty otsikoihin ja kuvauksiin kertoen sivusi sisällöstä.
Käytä muutaman kerran avainsanaa sisällössä ja ensimmäiseen 150 sanaan. Älä viljele kokoajan.
Käytä myös avainsanasi synonyymejä ja muunnelmia.
Avainsanamuunnelmia löydät hyvin googlesta, kuten kuvassa 8 esitetty.
Optimoi kuvat
Kirjoita kuvallesi hyvin kuvaava tiedostonimi.
Lisää kuvien ALT – tekstiin myös avainsanasi. ALT – teksti korvaa kuvat, jos sivuston kuva ei lataudu käyttäjän näytölle, mikä toimii eräänlaisena varmistuksena.
Googlen on muuten hyvin vaikea ymmärtää mitä sivuillasi olevat kuvat tarkoittavat.
Käyttäjäkokemus
Pidä sivut hyvin helppona käyttää.
Lisää sivuille linkkejä. Sellaisia linkkejä jotka kuuluvat ja auttavat sisältöä. Ei mitään turhia linkkejä, jotka eivät anna lisäarvoa lukijoille.
Tämä nostaa sijoitustasi hakutuloksissa.
Sisällön laatu
Laadukas sisältö on kaikki kaikessa. Sisällön on myös täytettävä kaikki kohdeavainsanasi tarpeet.
Sisällön täytyy olla myös helposti luettavissa. Hyvin jäsennelty sisällysluettelo helpottaa lukijaa.
Kaiken lisäksi hyvät kuvat antavat lukijalle enemmän infoa, kuin pelkät pitkät tekstit.
Teknisen SEO:n esittely
Teknisen SEO:n tarkoituksena on auttaa hakukoneita löytämään sivustosi ja pystyvät helposti indeksoimaan verkkosivusi.
Tekninen SEO on laaja käsite ja se sisältää muun muassa sivuston latausnopeus, mobiili sivujen optimointia sekä paljon muuta.
Hakukoneet Bing ja Google tarjoavat ilmaisen apuvälineen
Google Search Console
Google tarjoaa ilmaisen apuvälineen Google Search Consolen. Tämä on hyvä apuväline verkkosivujen seuraamiseen. Pystyt samalla tutkimaan orgaanisesti kuinka moni näkee sivustosi sekä klikkaa sivuillesi.
GSC:n avulla voit lähettää esimerkiksi sivukartan Googlelle, joka auttaa hakukoneita löytämään sivusi helpommin.
Ennen GSC käyttöä sivusi on vahvistettava. Usein laitetaan koodin pätkä sivuillesi.
Tämä oli vain hyvin pieni pintaraapaisu Google Searh Consolen käytöstä ja mahdollisuudesta.
Bing Webmaster Tool
Bing hakukone tarjoaa myös oman apuvälineen sivuston kävijätietojen seuraamiseen.
Bing master Tool kojelaudassa on paljon apuja jotka mahdollistavat muun muassa
- Kojelauta
- Hakukoneoptimointi työkalut
- Raportointi
- Diagnostiikka
Hakukoneiden (Bing ja Google) webmasterit ovat täynnä hyödyllisiä ominaisuuksia ja siksi suosittelen tutustumaan näihin kyseisiin ohjelmiin.
Suosittelen aloittamaan Googlen webmasterista, koska googlea käytetään hakukoneena eniten.
Edellä mainitut asiat ovat vain hyvin pieni pintaraapaisuja toiminnoista joita voit tehdä kummankin hakukoneiden webmasterissa.
Käytä yksinkertaista URL-osoitetta
Sivuston URL-rakenne tulee olla johdonmukainen sekä helposti luettavissa. Älä käytä URL-osoitteissasi pitkiä tunnusnumeroita. Kuvassa 12
Jos käytät kategorioita niin varmista, että kaikki samaan kategoriaan liittyvät sivut kuuluvat yhteen esimerkiksi: verkkosivu.fi/tee/vihreä_tee
Jos et käytä kategoria sivuja jakamaan, sinulla voi olla kaikki URL-osoitteesi vain www.verkkosivu.fi/sivun-nimi.
Käytä sivun päähakutermiä URL-osoitteissa. Esimerkki: verkkosivu.fi/oma-avainsana.
Lyhyemmät osoitteet sijoittuvat parhaiten hakutuloksissa.
WordPress kotisivuissa Yoast-SEO lisäosalla voit tehdä myös URL-osoitteita helposti.
Jos olet tehnyt sivuja ja URL-osoitteet ovat mitä sattuu niin älä suotta lähde korjaamaan niitä.
Tai jos välttämättä haluat niin muista tehdä vanhojen sivujen URL-osoitteista ohjaukset uusille sivuille. Tämä on omanlainen jumppa saada kaikki taas toimimaan.
Suosittelen tekemään muutokset vähitellen uusille sivuille ja artikkeleille samalla kun niitä luodaan.
Mittaa ja optimoi sivunopeuteen
Mikä on seo?
SEO (Search Engine Optimization) on suomeksi hakukoneoptimointi, jonka tarkoituksena on parantaa verkkosivun sijoituksia orgaanisen haun hakutuloksissa (SERP) sekä tuoda asiakkaita ilmaiseksi sivustolle. Näin ollen hyvin sijoittuva verkkosivu parantaa sivusi näkyvyyttä ilmaiseksi.
Sijoituksien parantaminen tapahtuu luomalla korkealaatuista sisältöä, sisältäen avainsanoja, linkkejä, metaotsikoita, metakuvauksia ja kuvia.
Verkkosivun jokainen sivu hakukoneoptimoidaan ja jokaiselle sivulle valitaan päähakutermi. Sivuille tulevan päähakutermin voit tehdä ilmaiseksi avainsanatutkimuksen avulla.
Kuvassa 1 on hakuterminä käytetty ”laskettelusukset”.
Google hakutuloksissa (SERP)
1. Ensimmäiseksi tulee Google Shopping mainokset eli kuvat karusellimuodossa
2. Toiseksi tulee Google Ads hakumainokset. ”mainos” lukee ennen URL-osoitetta
3. Mainoksien jälkeen luettelossa näkyy orgaanisen hakutuloksien ensimmäinen tulos
14 kohdan hakukoneoptimointi lista
SEO eli hakukoneoptimointi on laaja aihealue, joka sisältää paljon opittavia sekä huomioitavia asioita.
Tein sinulle tämän oppaan ja halusin kertoa hieman enemmän hakukoneoptimoinnin määritelmästä sekä antaa sinulle konkreettisia vinkkejä aloitukseen.
Miten hakukoneet toimivat?
Google skannaa satoja miljardeja verkkosivuja haku- eli indeksointirobottien avulla löytääkseen hyödyllistä tietoa sisällöstä. Hakurobotit kirjaavat Google haku hakemistoon kaikki löytyneet hakutulokset.
Tällä tavoin hakukoneet tuovat parhaan mahdollisen hakutuloksen käyttäjille mahdollisimman nopeasti.
Hakukoneiden tuloksiin vaikuttaa hyvin paljon erilaiset asiat, kuten muun muassa avainsanat ja sivun sisältö sekä sivun aktiivisuus.
Mitkä tulokset näet vastauksena hakuusi?
Haun merkitys
Jotta hakukoneet voivat tarjota parhaimman hakutuloksen. Heidän on tietävä haun tavoite eli millä sanoilla hakija etsii tietoa. Sen jälkeen hakukoneet etsivät hakutermien mukaisesti vastaavaa hyödyllistä sisältöä etsijälle. Hakukoneet osaavat yhdistää myös synonyymit ja kirjoitusvirheet
Sisällön osuvuus
Seuraavaksi hakukoneet määrittävät sisällön osuvuuden. Kuinka hyvin verkkosivuilla oleva sisältö vastaa hakuun. Tähän voi vaikuttaa avainsanojen hyvällä sijoittelulla, metaotsikoissa, metakuvauksissa ja tekstissä.
Hakukoneet analysoivat sivujen sisältöä muutenkin, kuin pelkkien avainsanojen mukaan, kuten kuvia, taulukoita, linkkejä ja videoita.
Sisällön laatu
Hakukoneet yrittävät löytää mahdollisimman luotettavaa ja asiantuntevaa sisältöä. Yksi selkeä laadun mittari on siinä, että linkittävätkö tai viittaavatko muut isot sivustot sisältöön.
Käytettävyys
Hakukoneet tutkivat myös verkkosivujen käytettävyyttä. Onko sivut mobiiliystävällisiä, latautuuko sivut nopeasti, onko sivuja helppo käyttää jne.
Verkkosivujen kokemussignaalit ovat tärkeitä:
- Suorituskyky (Core Web Vitals)
- Sivu tarjoaa hyvän käyttökokemuksen keskittyen lataukseen, interaktiivisuuteen ja visuaaliseen vakauteen:
- Mobiiliystävällisyys
- Mobiiliystävälliset sivut
- HTTPS:
- Sivua palvellaan HTTPS:n kautta
- Ei häiritseviä PopUp ikkunoita
- Sivun sisältö on helposti käyttäjän saatavilla ja luettavissa
Sivujen sisältö on aina kaikista tärkeintä ja hakukoneet, kuten Google sijoittaa hyvän sisällön omaavan sivun korkealle hakutuloksissa. Vaikka sivukokemus ei olisi niin hyvä.
Konteksti ja asetukset
Hakuhistoria, hakuasetukset ja sijainnin mukaan saat parhaimpia hakutuloksia.
Esimerkiksi jos etsit tietoa hakusanalla jääkiekko ja sijaintisi on suomessa. Google näyttää varmasti suomessa tapahtuvia jääkiekkoon kuuluvia asioita. Jos sijaintisi on vaikka ruotsissa ja siellä haet samalla sanalla niin tulos on ihan eri, koska Google personoi hakutulokset osittain sijainnin mukaan.
Osoitteessa myaccount.google.com voit hallinnoida hakukokemuksen optimointiin käytettäviä tietoja ja Google-tilillesi tallennettavaa dataa. Jos haluat lopettaa Haun tilitoimintaan perustuvan personoinnin, poista verkko- ja sovellustoiminta käytöstä.
Miten Google hakukone toimii?
Avainsanat
Google etsii ensisijaisesti sivuja, jotka liittyvät läheisesti avainsanaasi. Pelkät avainsanat eivät vielä riitä viemään sivujasi hakutuloksen kärkeen.
Ulkopuoliset linkit
Mitä enemmän ulkopuoliset sivut linkittävät sivuillesi. Google kokee sivusi sisällön asiantuntevaksi ja hyödylliseksi. Tämä parantaa sivuasi hakutuloksissa (SERP).
Sivujen hyödyllisyys
Verkkosivujen sisältö pitää olla hyödyllinen hakijalle.
Google seuraa kuinka asiakkaat pitävät tietyistä hakutuloksista ja verkkosivujen sisällöstä. Hyvin selkeästi jäsennelty sisältö auttaa sijoittumaan paremmin hakutuloksissa.
Google myös huomaa kuinka paljon ihmiset tykkäävät tietyistä hakutuloksista. Se taas parantaa sijoitusta hakutuloksissa.
Miten SEO toimii?
Verkkosivusi optimoidaan hakukoneille. Hakukoneet löytävät sivusi hakutuloksissa parhaiten silloin, kun hakija hakee tietoa niillä avainsanoilla, jotka kuvaavat sivusi sisältöä parhaiten.
Verkkosivusi sisältöä, linkkejä, avainsanoja ja kuvia sekä sivujen nopeutta parannellaan. Nämä toimenpiteet parantavat hakutuloksia ja sivustosi näkyvät parhaiten hakijalle.
Useimmissa tapauksissa, kun puhutaan hakukoneoptimoinnista niin tarkoitetaan Google seota.
Google: Orgaaniset vs. maksetut tulokset
SEO-optimoinnissa tehdään parannuksia ilmaisen (orgaanisen) näkyvyyden kehittämiseen hakukoneiden hakutuloksissa.
Maksetuissa tuloksissa taas maksetaan aina, kun potentiaalinen asiakas klikkaa sivuillesi.
Orgaaniset tulokset
Orgaaniset hakutulokset kertovat oikein hyvästä ja hyvin kirjoitetusta sisällöstä, jotka nostavat orgaanista näkyvyyttä automaattisesti heti maksettujen mainoksien jälkeen. (kuva 3)
Etusivulle pääsy orgaanisesti moninkertaistaa klikkauksien määrä sivuillesi ilmaiseksi.
Etusivulle pääsy vaatii pitkäjänteistä työtä. Hakukoneoptimoinnin tulokset realisoituvat pidemmän ajan kuluessa.
Maksetut mainokset
Maksetut mainokset näkyvät heti hakutuloksen (SERP) listauksessa ensimmäisinä. Mainokset ovat erilaisia ja näkyvät myös erilailla hakutuloksissa.
Ensimmäisenä hakulistauksessa näkyvät maksetut kuvamainokset ja sen jälkeen hakusanamainonta.
Mainoksia näytetään huutokauppa periaatteella eli PPC (Pay per click).PPC lyhkäisyydessään tarkoittaa sitä, että se joka maksaa avainsanan mainoksesta eniten, sen mainos näkyy myös ensimmäisenä. Kuvassa 4. näkyy maksetut mainokset hakutuloksessa (SERP)
Mihin maksettua mainontaa on hyvä käyttää?
Maksetuilla mainoksilla saadaan nopeasti testattua esimerkiksi uuden tuotteen menekkiä.
Huomioitavana! Näkyvyys loppuu samoin tein, kun mainokset lopettaa.
Miksi SEO on tärkeää?
Suurin osa eli yli puolet sivuille tulevasta verkkoliikenteestä tulee hakukoneiden kautta. Tämä kertoo, että edelleen suurin osa ihmisistä liikkuu netissä hakukoneiden kautta.
Tähän vaikuttaa myös hyvin paljon toimiala.
Hakukoneet ovat edelleen digitaalisen markkinoinnin ensisijainen kanava. Hyvin optimoidut sivut ja hyödyllinen sisältö auttavat kasvattamaan brändiäsi parhaiten.
- Orgaaninen, (60,68%)
- Suoraliikenne, (27,49%)
- Aktiivisen sosiaalisen median kautta., (6,44%)
- Viittaus, (3,64%)
- Sähköpostimarkkinointi, (1,28%)
- Google Display mainos, (0,47%)
No niin nyt on nähty miksi SEO on tärkeää.
Ajatellaanpa vielä näin. Täytyy muistaa, että noin 20% kaikista klikkauksista tapahtuu etusivun ensimmäiselle hakutulokselle. Esimerkkinä on laskettelusukset joita haetaan noin 12100 hakua kuukaudessa (kuva 6) ja klikataan 2420 kertaa niin aikamoinen mahdollisuus on saada myytyä tuotteita.
Asiakkaat ja avainsanat
Asiakastutkimus
Ostajapersoona luonnin avulla tunnet paremmin potenttiaaliset asiakkaasi. Ymmärrät käyttäytymiset ja tarpeet sekä minkälaisissa kanavissa ovat asiakkaasi.
Mitä paremmin vastaat asiakkaasi tarpeisiin sitä paremmin saat lisää uusia sitoutuneita asiakkaita ja laadukkaita liidejä.
Luo asiakaspersoona
Ajattele kuten asiakkaasi.
- Kerää demografisia tietoja,
- tavoitteita,
- tarpeita,
- toiveita
- ja huolenaiheita.
Tutki olemassa olevia tietokantoja, kuten asiakasrekisteriäsi.
Mitä yhteisiä tekijöitä löydät asiakkaittesi kautta?
Lopuksi voit tehdä vielä visuaalisen asiakaspersoonan
Avainsanojen tutkiminen
Avainsanat jakautuvat kahteen pääryhmään:
- tuoteavainsanat ja
- tietoavainsanat
Tuoteavainsanoilla ihmiset löytävät suoraan tuotteesi ja palvelusi joita myyt
Tietoavainsanoilla hakijat löytävät sivusi vaikka eivät etsi suoraan myytävää tuotetta tai palvelua. Hakijat tutkivat ja haluavat lisää tietoa palvelusta tai tuotteesta. Blogi toimii monesti hyvänä tiedon lähteenä.
Hyvässä hakukoneoptimoinnissa halutaan optimoida molempien avainsanojen perusteella.
Avainsanojen tutkimiseen on monta tapaa. Tein sinulle avainsanatutkimus oppaan.
Kuvassa 7 on kuvattuna Googlen automaattinen täyttö. Tämä näyttää suositut haut päähakutermin lisäksi.
SEO-ystävällinen sisältö
Mitä parempaa ja hyödyllisempää sisältöä kirjoitat sen paremmin nouset hakukoneissa. Mitä useimmin teet sisältöä sen paremmin Google huomaa ja sitä paremmin sijoitut hakukoneissa.
Visuaalinen ja hyvin tietoa antava sisältö tuottaa asiakkaalle turvallisen tuntuisen kokemuksen. Tämä taas lisää liidien mahdollisuuden.
Tee tuotesivusta mahdollisimman hyödyllinen lukijalle. Tuotesivuilla yritetään saada maksava asiakas ostamaan tuotteen. Silloin kannattaa yksinkertaisesti keskittyä tuotteen tarjoamiin ominaisuuksiin ja etuihin.
Blogikirjoitus
Blogikirjoitus on kovaa työtä ja sen takia on hyvin järkevää suunnitella kirjoitusaiheet hyvin.
Blogiviestien tiheys riippuu tavoitteista. Jos tavoitteesi on kasvattaa orgaanisesti liikennettä ja kasvattaa klikkauksia sivuillesi niin noin 1-4 kertaa viikossa nostaa näkyvyyttä.
Jotta sivustosi erottuu ja sijoittuu hyvin on sisältö oltava ainutlaatuista ja lisäarvoa antava.
Sivun hakukoneoptimoinnin perusteet
Metatiedot
Kaikki asiat voidaan määrittää hyvin WordPressissä Yoas SEO lisäosan avulla.
Kuva 8 ja kohta 1
- URL = verkkosivuosoite sisältäen avainsanan.
Kuva 8 ja kohta 2
- Title tag = Verkkosivun otsikko sisältäen avainsanan. Otsikossa annat vierailijoille nopean käsityksen sivun sisällöstä.
Kuva 8 ja kohta 3
- Description = Verkkosivun metakuvaus on tiivistelmä sivustosi sisällöstä. Sisältäen sivun avainsanan.
Sisältö
H1 = Sisällön pääotsikko sisällyttäen päähakutermin.
Image Alt text = Kuvan tilalla näkyvä teksti silloin, kun kuva ei lataudu. Lisää päähakutermi kuvan tekstiin.
Yoast lisäosan asennus WordPress sivustolle
Jos käytät WordPressiä niin suosittelen asentamaan Yoast SEO lisäosan.
Tämän lisäosan avulla on helppo lisätä SEO metatitle (otsikko) ja metakuvaus (description) sekä URL- verkkosivun osoite sivuillesi. Tämä lisäosa antaa myös paljon hyviä vihjeitä parantaaksesi sivujasi.
Päähakutermi sisällössä
Päähakutermi (avainsana) on lisätty otsikoihin ja kuvauksiin kertoen sivusi sisällöstä.
Käytä muutaman kerran avainsanaa sisällössä ja ensimmäiseen 150 sanaan. Älä viljele kokoajan.
Käytä myös avainsanasi synonyymejä ja muunnelmia.
Avainsanamuunnelmia löydät hyvin googlesta, kuten kuvassa 8 esitetty.
Optimoi kuvat
Kirjoita kuvallesi hyvin kuvaava tiedostonimi.
Lisää kuvien ALT – tekstiin myös avainsanasi. ALT – teksti korvaa kuvat, jos sivuston kuva ei lataudu käyttäjän näytölle, mikä toimii eräänlaisena varmistuksena.
Googlen on muuten hyvin vaikea ymmärtää mitä sivuillasi olevat kuvat tarkoittavat.
Käyttäjäkokemus
Pidä sivut hyvin helppona käyttää.
Lisää sivuille linkkejä. Sellaisia linkkejä jotka kuuluvat ja auttavat sisältöä. Ei mitään turhia linkkejä, jotka eivät anna lisäarvoa lukijoille.
Tämä nostaa sijoitustasi hakutuloksissa.
Sisällön laatu
Laadukas sisältö on kaikki kaikessa. Sisällön on myös täytettävä kaikki kohdeavainsanasi tarpeet.
Sisällön täytyy olla myös helposti luettavissa. Hyvin jäsennelty sisällysluettelo helpottaa lukijaa.
Kaiken lisäksi hyvät kuvat antavat lukijalle enemmän infoa, kuin pelkät pitkät tekstit.
Teknisen SEO:n esittely
Teknisen SEO:n tarkoituksena on auttaa hakukoneita löytämään sivustosi ja pystyvät helposti indeksoimaan verkkosivusi.
Tekninen SEO on laaja käsite ja se sisältää muun muassa sivuston latausnopeus, mobiili sivujen optimointia sekä paljon muuta.
Hakukoneet Bing ja Google tarjoavat ilmaisen apuvälineen
Google Search Console
Google tarjoaa ilmaisen apuvälineen Google Search Consolen. Tämä on hyvä apuväline verkkosivujen seuraamiseen. Pystyt samalla tutkimaan orgaanisesti kuinka moni näkee sivustosi sekä klikkaa sivuillesi.
GSC:n avulla voit lähettää esimerkiksi sivukartan Googlelle, joka auttaa hakukoneita löytämään sivusi helpommin.
Ennen GSC käyttöä sivusi on vahvistettava. Usein laitetaan koodin pätkä sivuillesi.
Tämä oli vain hyvin pieni pintaraapaisu Google Searh Consolen käytöstä ja mahdollisuudesta.
Bing Webmaster Tool
Bing hakukone tarjoaa myös oman apuvälineen sivuston kävijätietojen seuraamiseen.
Bing master Tool kojelaudassa on paljon apuja jotka mahdollistavat muun muassa
- Kojelauta
- Hakukoneoptimointi työkalut
- Raportointi
- Diagnostiikka
Hakukoneiden (Bing ja Google) webmasterit ovat täynnä hyödyllisiä ominaisuuksia ja siksi suosittelen tutustumaan näihin kyseisiin ohjelmiin.
Suosittelen aloittamaan Googlen webmasterista, koska googlea käytetään hakukoneena eniten.
Edellä mainitut asiat ovat vain hyvin pieni pintaraapaisuja toiminnoista joita voit tehdä kummankin hakukoneiden webmasterissa.
Käytä yksinkertaista URL-osoitetta
Sivuston URL-rakenne tulee olla johdonmukainen sekä helposti luettavissa. Älä käytä URL-osoitteissasi pitkiä tunnusnumeroita. Kuvassa 12
Jos käytät kategorioita niin varmista, että kaikki samaan kategoriaan liittyvät sivut kuuluvat yhteen esimerkiksi: verkkosivu.fi/tee/vihreä_tee
Jos et käytä kategoria sivuja jakamaan, sinulla voi olla kaikki URL-osoitteesi vain www.verkkosivu.fi/sivun-nimi.
Käytä sivun päähakutermiä URL-osoitteissa. Esimerkki: verkkosivu.fi/oma-avainsana.
Lyhyemmät osoitteet sijoittuvat parhaiten hakutuloksissa.
WordPress kotisivuissa Yoast-SEO lisäosalla voit tehdä myös URL-osoitteita helposti.
Jos olet tehnyt sivuja ja URL-osoitteet ovat mitä sattuu niin älä suotta lähde korjaamaan niitä.
Tai jos välttämättä haluat niin muista tehdä vanhojen sivujen URL-osoitteista ohjaukset uusille sivuille. Tämä on omanlainen jumppa saada kaikki taas toimimaan.
Suosittelen tekemään muutokset vähitellen uusille sivuille ja artikkeleille samalla kun niitä luodaan.
Mittaa ja optimoi sivunopeuteen
Hitaasti latautuvat sivut eivät palvele ketään.
Käyttäjät kärsivät ja sivut kärsivät myös hitaasta lautauksesta. Google teki vuonna 2018 päivityksen joka rankaisee hitaasti latautuvia sivuja.
Tämä PageSpeed Insights on hyvä työkalu tarkistaa kuinka nopeasti sivusi latautuvat. Kuva 13
Syötä sivusi ja paina ”Analysoi” nappia. Kuva 13
Kaikki kuvan 14 testatut toimenpiteet eivät näytä vihreää valoa, joten töitä riittää.
Kuvassa 15 on lueteltu toimenpiteitä, jotka auttavat parantamaan sivun nopeutta.
Latausnopeutta pääset parantamaan WordPressin lisäosien avulla. Aika paljon käytetty lisäosa on LiteSpeedCache
Asenna HTTPS
Google suosii hyvin vähän HTTPS sivuja hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi mielessä verkkosivujen suojauksella ei ole suurta merkitystä.
Suojatut sivut ovat myös signaali asiakkaille turvallisista sivuista.
Jos selailet Google Chrome selaimella. Chrome sekä muutkin verkkoselaimet ilmoittavat osoite rivillä siitä onko sivu suojattu vai ei.
Sivuston arkkitehtuuri
Verkkosivujen sivuarkkitehtuuri pitää olla helppo ja yksinkertainen.
Vaikka verkkosivut olisivat kuinka suuret niin arkkitehtuurin pitää aina toimia. Tarkoituksena on palvella asiakasta sivuilla mahdollisimman hyvin ja tarjota pääsy useimpiin sivuihin 3-4 klikkauksella.
Tyypillinen verkkosivustorakenne näyttää kuten kuvan 16 kaavio. Etusivu toimii pääjuurena josta linkitetyt sivut ovat haaroja, ja sieltä jokaiselle sivulle nousee lisähaaroja. Nämä haarat linkittyvät sitten toisiinsa.
Sisäiset linkit
Verkkosivuston sisältö sisältää linkkejä ja nämä linkit ohjaavat käyttäjät aiheeseen liittyvään tai kiinnostavaan sisältöön.
Linkität sivustosi sivulle, jossa käsitellään tarkemmin tietoa kuten avainsanatutkimus, älä käytä ankkuritekstiä, kuten ”klikkaa tästä”. Varmista sen sijaan, että ankkuritekstisi sisältää avainsanan, kuten ”avainsanatutkimus”.
Ankkuritekstit ovat tärkeitä SEO – tarkoituksiin, koska niiden avulla hakukoneet voivat määrittää sivustosi arvon suhteessa sen sisältöön. Google käyttää Googlebotteja verkkosivustojen indeksointiin seuraamalla sisäisiä ja ulkoisia linkkejä.
Mitä enemmän linkkejä on, sitä korkeammaksi sivun arvo koetaan. Tämän seurauksena verkkosivusto voi nousta korkeammalle hakutuloksissa. On myös hyvä tapa linkittää etusivulta suoraan uusimpiin viesteihin. Näin Google löytää ja indeksoi sivusi nopeammin.
Optimoi mobiililaitteille
Optimoi verkkosivusi mobiiliversio, koska Google pitää mobiiliversiota ensisijaisena versiona hakutuloksissa.
Google arvostelee sivusi nopeuden mobiilisivujen latausnopeuden mukaisesti. Joten pidä mobiilisivut nopeasti lautautuvina sivuna.
Google Search Consolessa voit tarkistaa mobiilisivujen käyttökokemuksen. Eli miten Googlen indeksointirobotti on lukenut mobiilisivusi ja onko robotti huomannut mahdollisia ongelmia, kuten kuvassa 17. Kaikki sivut ovat käytettävissä ja vihreällä.
Jos indeksointirobotti huomaa ongemia sivuillasi niin vihreät palkit ovat punaisina ja tarvittaviin korjaus toimiin on ruvettava samoin tein.
Varmista myös, ettei sivuillasi ole ponnahdusikkunoita. Nämä kyseiset ikkunat vaikuttavat negatiivisesti sivusi hakutuloksiin.
Seuraa tuloksia Google Analyticsissa
Ilmainen ja erittäin hyvä verkkosivujen analysointi työkalu on Google Analytics.
Google Analytic GA4:n avulla voit seurata esimerkiksi kuinka hakukoneoptimointi on onnistunut.
Mitä reittiä pitkin asiakkaasi tulevat sivuillesi sekä mikä on keskimääräinen aktivoitumisaika. (Kuva 18)
Google Analyticsin avulla on helppo seurata sivuja, jotka tuovat eniten liikennettä hakukoneista.
Näin voit huomata mikä toimii sekä myös sen mikä ei toimi. Kuvassa 19 huomaa sivut sekä kuinka paljon käyttäjiä on käynyt, keskimääräinen aktivoitumisen kesto jne. Erittäin paljon tietoa mitä voi tutkia.
Lisäksi voit määrittää verkkosivujen tulon eli konversion GA4:ssa (kuva 20). Tällä tavalla voit seurata muuttuuko tuleva liikenne todella liideiksi ja myynneiksi sekä myös mitä kautta konversioon ollaan tultu.
Linkin rakentamisen perusteet
Käänteiset linkit eli ”off-page SEO” ovat olleet Googlen algoritmin selkäranka ensimmäisestä päivästä lähtien ja ovat edelleen erittäin tärkeitä.
Käänteislinkkien tavoitteena on saada muut verkkosivustot linkittämään verkkosivustollesi.
Linkkien tärkeys hakukoneoptimoinnissa ei todennäköisesti tule muuttumaan lähiaikoina. Joten linkkien rakentaminen on hyvä osata.
mistä linkit
Täytyy muistaa, että linkit eivät ole samanarvoisia.
Pieniltä sivuilta olevat linkit eivät ole niin arvokkaita, kuin isoilta luetettavilta sivuilta olevat.
Kun alat rakentaa linkkejä verkkosivustollesi. Hanki linkkejä osuvista ja asiankuuluvilta sivuilta. Tämä antaa sivuillesi parempaa SEO-arvoa.
MITEN saat muut ihmiset linkittämään verkkosivustollesi?
Suosittelen luomaan sisältöä, joka on suunniteltu erityisesti linkkien saamiseksi. Linkitettävän omaisuutesi ei välttämättä tarvitse olla suuri luettelo tai opas. Pidä sisältö hyvin visuaalisena.
Aiheita voisi olla muun muassa
- Toimialatutkimus
- Myyttiä rikkova artikkeli
- Visuaalinen opas tai resurssi
- Ilmainen työkalu
- Jonkinlaisia vinkkejä, esimerkkejä tai resursseja
White Hat vs. Black Hat SEO-tekniikat
Ennen hämärät linkinrakennustaktiikat olivat muotia, koska ne toimivat.
Nykyään ei toimi ja ne sivut saavat sivustosi kokonaan pois Googlen hakutuloksista .Tästä syystä en suosittele ”black hat” SEO:ta.
Mistä tiedät, onko tietty linkkien rakentamisstrategia musta vai valkoinen hattu?
Kaikki linkit, joiden tarkoituksena on manipuloida sijoituksia Googlen hakutuloksissa, voidaan katsoa linkkien roskapostiksi.
Vältä näitä ainakin näitä
- Linkkien ostaminen tai myyminen
- Liiallinen linkkien vaihto
- Automaattisten ohjelmien tai palveluiden käyttäminen linkkien luomiseen sivustollesi
Näiden lisäksi on paljon googlen määrittämiä roskapostilinkkejä
Tarkoituksena on saada sivustollesi linkkejä ilman mitään kikkailuja.
Hakutarkoitus
Hakutarkoitus on tapa miksi joku tekee haun.
- tiedottava (kuinka rakennat leikkimökin?, paras älykello 2023 jne.)
- navigointi (linkedin login, Instagram, blogi jne.)
- kaupalliset tuotteet (Polar,Apple,Suunto,Samsung,Nokia jne.)
- kaupalliset palvelut (kesälomamatkat, laivamatkat ruotsiin jne.)
Hakutarkoituksen ymmärtäminen on tärkeä osa menestystä hakukoneoptimoinnin avulla.
Oletetaan esimerkiksi, että haluat ostaa älykellon.
Etsit Googlesta ”paras älykello 2023”.
Tarkoituksena on etsiä tietoa älykelloista ja haku on silloin tiedottava.
Mutta oletetaan, että tiedät jo minkälaisen älykellon haluat ostaa esimerkiksi merkin ja mallin. Silloin etsit suoraan merkin ja mallin mukaan eli ”Polar Ignite 3”
Tässä tapauksessa hakutarkoituksesi on kaupalliset tuotteet.
Mitä paremmin voit kohdistaa sisältöäsi hakutarkoituksiin, sitä korkeammalle sijoitut Googlessa.
Käyttäjä signaalit
Google seuraa tarkasti hakutulosten vuorovaikutusta ja sitä kuinka hakijat klikkaavat sivujasi.
Hakutulokseen negatiivisesti vaikuttaa myös se jos hakijat ohittavat tuloksesi ja napauttavat toista tulosta.
Silloin Google ajattelee, että sisältösi ei ole relevanttia hakutulokseen.
Google myös seuraa sitä, kuinka nopeasti palaat sivuiltasi hakutuloksiin. Tämä on huono merkki Googlelle.
Sijoita sisältöön sopivia linkkejä sivustosi muihin aiheisiin ja varmista, että hakija pysyy sivuillasi mahdollisimman kauan.
Optimoi käyttäjäsignaalit
Varmista, että hakutermi vastaa sisältöä
Google huomaa jos sisältö ei vastaa hakutarkoitusta.
Pidä huoli, että hakijat pitävät sisällöstä
- Johdata hakija sivuillesi hyödyn kautta. (Näytän sinulle 10 työkalua…)
- Visualisoi sisältö kuvien ja grafiikan avulla. Kukaan ei jaksa lukea pelkkää teksitä.
- Lisää sisäisiä ja ulkoisia linkkejä sivuillesi ja sisältöön. Näin voit opettaa lisää kävijöitä ja pitää hakijoita sivuillasi pidempään. Eikä he palaa hakutuloksiin samoin tein.
- Kiinnitä huomiota sivujen latausnopeuteen ja näin vähennät poistumisia.
- Tee sisällöstäsi erittäin helposti luettavaa. Kokeile numeroituja luetteloita ja jaa sisältö väliotsikoilla.
- Päivitä olemassa olevaa sisältöä väliajoin.
Nousevat SEO-trendit
Nousevia SEO-trendejä on hyvä tiedostaa mutta ennen sitä keskity edellä mainittuihin hakukoneiden perusasioihin.
Tietenkin jos haluat oppia enemmän niin tämä opas on hyvä siihen takoitukseen
Schema
Jos haluat sivusi erottuvan hakutuloksissa käytä Schema. Tämä ei suoranaisesti lisää tai paranna sivusi sijoituksia hakutuloksissa mutta lisää napautussuhdetta.
Mikä on Schema?
Schema.org(skeema) on mikrotieto, jonka voit lisätä hakutulokseen. Auttaen hakukoneita ymmärtämään paremmin sisältöäsi. Tämä taas auttaa parantamaan sivusi näyttötapaa hakutuloksissa (SERP). Skeema näkyy hakutuloksissa heti otsikon alla ja sitä kutsutaan Rich Snippet katkelma.
Skeema katkelma on kuvan 21 yläpuolella olevat arvostelutähdet. Nämä tähdet houkuttelevat varmasti napauttamaan sivua helpommin, kuin ilman tähtiä olevat hakutulokset.
EAT(asiantuntemus, auktoriteetti ja luotettavuus)
Verkossa on levitetty tarkoituksella väärää ja harhaanjohtavaa tietoa, kampanjoilla sekä käytetty erilaisia verkkoalustoja.
Googlella on ollut haastavaa ennalta ehkäistä väärän tiedon levittämisessä. Siksi he tekevät jatkuvasti töitä sen eteen.
Tästä johtuen google antaa sivuillesi EAT-luokituksen, joka on luotettava informaation lähde toimialueellasi. EAT on hyvässä kunnossa jos julkaiset asiantuntijoiden kirjoittamaa korkealaatuista sisältöä.
Linkitykset ovat erittäin suuressa roolissa ja tärkeintä on linkittää sisältöäsi korkealaatuisille sivustoille.
Tätä EAT (asiantuntemus, auktoriteetti ja luotettavuus) tarkoittaa ja tämä on hyvä tietää.
Äänihaku
Google teki tutkimuksen (2014) ja siitä saatujen tietojen mukaan Yli puolet 13-18 vuotiaista käyttää puhehakua päivittäin. Aikuisista 41 prosenttia hakevat joka päivä puhelimien äänihaulla tietoa verkosta.
Äänihaulla haetaan kuvan 22 mukaisia tietoja.
Vaikka olisit hakutuloksien kärjessä mobiili- ja työpöytä koneiden hakutuloksissa.
Puhehaku kasvaa edelleen kovaa vauhtia ja tällaiset Amazon Alexa tyyppiset virtuaaliset avustajat lisääntyvät koteihin. Yhä useammat ihmiset alkavat tehdä äänihakuja.
Tämä taas johtaa siihen, että julkaisijoiden on keksittävä tapoja luoda ja optimoida sisältöä erityisesti puhehakuja varten.
Tästä johtuen puhehaku on yksi tärkeimmistä trendeistä hakukoneoptimoinnin ja digitaalisen markkinoinnin maailmassa
Verkkosivun suorituskyky
Verkkosivun suorituskyky (Core Web Vitals) on joukko käyttökokemuksen kannalta tärkeitä tekijöitä.
Vuonna 2021 Google päivitti sivukokemuksen signaalit mukaan lukien kolme suorituskykymittaria (Core Web Vitals mittaria)
- LCP, mittaa suorituskykyä
- FID, mittaa interaktivisuutta
- CLS,mittaa visuaalista vakautta.
Ei vielä ole niin suurta tietoa kuinka paljon nämä oikeasti vaikuttavat sijoituksiin mutta kannattaa nämä kuitenkin optimoida.
Parhaiten verkkosivun suorituskyky (Core Web Vitals) arvoihin pääset näkemään Google Search Consolesta, kuten kuvassa 23 on havainnollistettu.
Optimoi YouTube-videot
Youtube on toiseksi suosituin verkkosivusto (Kuva 24) maailmanlaajuisesti ja hyvin suosittu hakukone.
Suosion vuoksi videoiden hakukoneoptimointiin kannattaa kiinnittää huomioita.
Youtube videoiden näkyminen googlen hakutuloksissa on kehittynyt vuosien ajan.
Videot listautuvat karusellimuotoisesti googlen hakutuloksiin.
Johtopäätös
Toivottavasti pidit tästä oppaastani. Tässä oppaassa halusin mennä hieman pidemmälle hakukoneoptimoinnin määritelmässä ja antaa sinulle konkreettisia aloitusvaiheita.
Kuten huomasit hakukoneoptimointi eli SEO sisältää paljon opittavaa, joita pitää huomioida. Täytyy muistaa myös, että hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä mutta vaivan arvoista aikaa.
Suosittelen aloittamaan SEO:n perusasioista:
Varmista, että hakukoneet voivat indeksoida sivustosi täysin. Lähetä sivukartat tarvittaessa.
Tee avainsantutkimus ja aloita avainsanoilla optimoidun sisällön luominen.
Linkitä sivustosi toisiinsa ja yritä saada käänteisiä linkkejä sivuillesi.
Perusasioiden jälkeen voit siirtyä tutkimaan edistyneempiä asioita, kuten YouTube:n hakukoneoptimointia ja puhehakua.