Kasvata liikennettä sivuillesi 10-kertaiseksi!
Tein sinulle ilmaisen oppaan, miten lähdet liikkeelle…
Avainsanatutkimuksen perusteet
Mikä on avainsanatutkimus?
Avainsanatutkimuksessa etsitään oikeat sanat, sanaparit ja lauseet, joiden avulla potentiaalinen asiakas etsii tuotettasi tai palveluasi verkosta käyttäen hakukoneita, kuten Googlea, Bing, Youtube jne.
Miksi avainsanatutkimus?
Avainsanatutkimus kannattaa tehdä aina ja mieluiten heti. Ei haittaa vaikka olisi valmis verkkosivusto tai olisit juuri aloittanut verkkoliiketoiminnan tai ajatuksissa siintää jokin ajatus, mutta et vielä tiedä minkälainen markkina voisi olla.
Avainsanatutkimuksessa näet tuotteesi tai palvelusi potentiaalin sekä kysynnän. Tämän voi tehdä monilla eri tavoilla, mutta yksi hyvä tapa on tutkia hakusanojesi hakumäärät kuukaudessa.
Samalla saat verkkosivuillesi parhaimmat avainsanat ja samalla voidaan kyseisiä sanoja hyödyntää hakukoneoptimoinnissa sekä Googlen hakukonemarkkinoinnissa.
Hakukoneoptimoinnissa käytetyt avainsanat lisäävät orgaanista liikennettä sivuillesi.
Kuka tahansa voi tehdä avainsanatutkimuksen ilmaiseksi jo ennen yritystä tai verkkosivua ja niin kannattaa myös tehdä.
Miksi avainsanatutkimus kannattaa tehdä?
Esimerkki avainsanojen tutkimisen kautta tuomaa tulosta. Voimme huomata avainsanatutkimuksen merkityksen lisätäksemme orgaanista liikennettä hakutuloksissa.
Yläpuolella olevan kuvan kaavio on otettu Google Search Consolesta.
- Violetti viiva kuvaa näyttökertoja ja
- sininen viiva kuvaa klikkauksia.
Kuvasta näkyy orgaanisen liikenteen kasvu oikeiden avainsanojen sekä hyvän sisällön kautta. Hakukoneoptimointi on monisäikeistä ja pitkäjänteistä työtä. Pelkillä oikeilla avainsanoilla ei suoraan saa orgaanisia kävijöitä sivuille. Oikein valitut avainsanat ovat kuitenkin pohjana kaikelle.
Tämä kuva kertoo kuinka orgaaniset avainsanat ovat pärjänneet Googlen hakutuloksissa.
- Vasemmalla ”positio” kertoo kyseisen avainsanan sijoittumisen hakutuloksissa
- Oikealla kuvassa oleva ”Vol” kertoo kuinka paljon hakuja tehdään kuukaudessa kyseiselle avainsanalle
Mitä korkeammalla avainsanojen positio on hakutuloksissa, niin sitä suuremmaksi klikkauksien määrä kasvaa orgaanisesti. Etusivulle päästäessään positio pitää olla 1-10
–> HYVÄ! Nyt on varmasti selvää, miksi sinun kannattaa tehdä avainsanatutkimus
Näin aloitat
Tehdään mielikuvitusharjoitus…
– Ota kynä ja tyhjä paperi.
- Ajattele tuotettasi tai palveluasi
- Kuvittele millä sanoilla, sanapareilla tai lauseilla potentiaalinen asiakas löytää tuotteesi tai palvelusi?
–> kirjaa ylös mahdollisia sanoja,sanapareja tai lauseita
…..muista kuitenkin, että nämä sanat eivät välttämättä ole vielä avainsanoja
Seuraavaksi avaa Excel tai Google Sheet ja kirjoita kaikki nuo sanat, sanaparit ja lauseet luetteloosi
Hyvä! Siirrytään seuraavaan
Tutustutaan avainsanaideoiden tutkimiseen
- Bing
- Youtube
- Wikipedia
- Foorumit
Googlen hakusanat, sanaparit ja lauseet
Tein myös tarkemman ohjeen Googlen avainsanatutkimuksesta…lue lisää
- Avaa selaimessasi google.fi. Kuva 1
- Kirjoita luettelostasi yksi sana googlen hakukenttään
- Lisää googlen antaman listan sanat omaan luetteloosi.
- Vieritä hakutulos sivun alareunaan. Kuva 2.
- Lisää kirjoittamalla luetteloosi ”aiheeseen liittyvät haut” kohdan sanat, sanaparit tai lauseet
–>Tee kohdat 1-4 kaikille luetteloissa oleville sanoille.
–>lisää nämä kaikki sanat, sanaparit ja lauseet luetteloosi
Bing hakusanat, sanaparit ja lauseet
Seuraavaksi tutkitaan Bing hakukonetta
Sama juttu kuten Googlessa ja Youtubessa, tutkitaan myös Bing avainsanaehdotukset
- Avaa selaimessasi bing.com kuva 1.
- Kirjoita luettelostasi yksi sana bing- hakukenttään
- Lisää bingin antaman listan sanat omaan luetteloosi.
- Vieritä hakutulos sivun alareunaan. Kuva 2
- Lisää kirjoittamalla luetteloosi ”aiheeseen liittyvät haut” kohdan sanat, sanaparit tai lauseet
Youtuben hakusanat, sanaparit ja lauseet
Youtube toimii aikalailla samanlailla kuin Google ja Bing.
- Kirjoita luettelostasi yksi sana youtube -hakukenttään, kuva 1
- Youtube näyttää avainsanojen ehdotukset listana, kuten Google ja Bing
- Lisää Youtuben antaman listan sanat omaan luetteloosi
–>lisää nämä kaikki sanat, sanaparit ja lauseet luetteloosi
Hakukoneiden lisäksi näytän vielä muutaman vinkin, joista voit löytää hyviä hakusanoja, sanapareja ja lauseita
Wikipedia hakusanaideoiden tarkasteluun
Hakukoneiden lisäksi kannattaa tutkia myös Wikipedia. Wikipediasta voi saada hyviä avainsanavinkkejä. Toki kaikki riippuu niin paljon tuotteesta tai palvelusta. Kannattaa kuitenkin katsoa löytyisikö vielä jotain uutta mahdollista avainsanaa.
Kuten huomaat esimerkistä ei ole kauhean paljon tekstiä kirjoitettu Wikipediaan
Kirjoita luetteloosi kaikki sinisellä olevat sanat.
Foorumit ovat myös hyviä hakusanaideoiden etsimiseen
Näin löydät foorumeita…
Google hakuun on hyvä laittaa avainsanan lisäksi…
”Avainsana”+ foorumi
”Avainsana” + keskuteluryhmät
Hakutulos näyttää seuraavalta. Hakulistausta vierittämällä alaspäin näkyy vielä lisää foorumeita.
–>Klikkaa itsesi sisälle ja katso miten foorumi on jaettu osiin.
Jaotellut kategoriat ovat potentiaalisia sanoja, sanapareja tai lauseita
–>lisää nämä sanat,sanaparit ja lauseet luetteloosi
Entäs sitten…?
Lopputulemana sinulla on luettelo Excelissä tai Google Sheetissä potentiaalisista sanoista, sanapareista tai lauseista, jotka kuvaavat tuotettasi tai palveluasi niin hyvin kuin mahdollista.
Mitä sitten, kun kaikki potenttiaaliset sanat, sanaparit ja lauseet ovat lueteltu listaan?
Poista listasta kaikki kopiot (duplicate). Jäljellä jää vain yksittäiset sanat, sanaparit tai lauseet
Jatketaan tarkastelua… seuraavaan vaiheeseen!
Ilmainen avainsanatutkimustyökalu
Googlen oma avainsanojen suunnitteluohjelma (Google Keyword Planner) on Ilmainen, luotettava ja paras avainsanatutkimustyökalu. Kaikki saamasi tiedot tulevat suoraan Googlelta
Tämä ohjelma ei ole kuitenkaan tehty hakukoneoptimointia varten, vaan enemmänkin Googlen mainoksissasi käytettävien sanojen etsimiseen.
Hakuvaihtoehtoja on paljon, mutta tarkastellaan tässä oppaassa yhtä tapaa:
- Valitse ”Löydä uusia avainsanoja”
- Kopio avainsanasi tekemästäsi listasta ja liitä sanat hakukenttään.
- Paina ”luo ehdotukset”
–> HUOM! Vain 10 avainsanaa voi kerralla liittää.
Ohjelma listasi avainsanasi ja näyttää kuinka paljon hakuja on keskimäärin kuukaudessa. Samalla löydät uusia avainsanaideoita vierittämällä listaa alaspäin.
….avainsanasuunnittelutyökalu näyttää kuvan mukaiselta silloin, kun et ole vielä mainostanut Google Adsissa.
…kun olet mainostanut Google Adsissa, näet tarkemmat hakumäärät, kuten kuvassa.
–> Lisää luotteloon sanojen, sanaparin tai lauseiden viereen uuteen sarakkeeseen hakujen määrä/kk
Lopputuloksena
Nyt sinulla on lista avainsanoista, sekä tiedät kuukaudessa tehtyjen hakujen määrät
…entä sitten?
Valitse nyt yksi mielestäsi parhaiten tuotettasi/palveluasi kuvaava päähakutermi. Valitse myös apuavainsanoja.
–>HUOM! kun valitset päähakutermin, niin katso että hakuja tehdään tarpeeksi kyseiselle pääsanalle kuukaudessa.
–>mieluummin hakuja olisi hyvä olla reilusti mutta ei kuitenkaan eniten (koska silloin todella kilpailtu termi).
–> Nyt sinulla on avainsanat tuotteelle tai palvelulle
Jos tuotteelle tai palvelulle ei löydy avainsanoja tai avainsanojen hakumäärät ovat minimaalisia, niin silloin niitä ei etsitä Googlesta tai markkinat ovat vain hyvin pienet.
Jos näin on kannattaa todellakin miettiä, onko tuotteillesi tai palveluillesi oikeasti kysyntää? Miten saat liikennettä verkkosivuillesi, jos tuotteita tai palveluita ei etsitä hakukoneista?
Täytyy muistaa, että pitkässä juoksussa hakusanojen kautta on mahdollista saada orgaanista liikennettä sivuillesi ilmaiseksi hyvän sisällön kautta ja oikein optimoituna. Tämä toimenpide taas vähentää maksettuun liikenteeseen tarvittavia resursseja (esim. Googlen tai Facebookin mainokset).
….Verkosta löytyy myös maksullisia avainsanojen tutkimustyökaluja. Tämä esittämäni tapa on ilmainen ja auttaa ymmärtämään miten avainsanatutkimus tehdään.
Tutustu myös Mikä on SEO? oppaaseen ja saat vielä paremman käsityksen huomioon otettavista asioista sisältöä tehdessäsi.