Tunnetko yrityksesi strategian?
Tiedätkö miten yrityksesi erottuu edukseen kilpailijoistanne asiakkaanne silmin?
Kuinka paljon korkeammalla tasolla yrityksesi halutaan olevan parin vuoden päästä ja millaisia uusia juttuja olette silloin toteuttaneet? Entä viiden?
Osaatko kertoa sitä, miksi yrityksesi oikeastaan on olemassa/ mikä on sen yleinen merkitys ja hyöty – asiakkaille ja yhteiskunnalle?
Muistatko tiimisi tai omat, mitattavissa olevat tavoitteesi?
Onko sinulla selkeä käsitys siitä, kuinka teet työsi niin, että huomioit kaikki edellä mainitut kohdat?
Jep!
Eipä tosiaan ole helppo keissi ja siksi meilläkin strategiatyö on ollut tärkeässä roolissa ihan alusta lähtien. Suurin ansio siitä menee meidän Villelle, jolle nämä hommat ovat tuttuja laajan työkokemuksen ja opintojen ansiosta.
Juuri eilen meillä järjestettiin firman historian toinen strategiapäivä, jossa käytiin läpi mennyt vuosi ja mietittiin tulevaa todella diipillä levelillä.
Viikottain käydään myös läpi (ketterällä tyylillä) se, toteutammeko strategiaa/arvojamme ihan päivätasolla ja miten se näkyy työssämme/miten korjataan omaa toimintaamme jos näin ei ole.
Sen olen tässä jo oppinut, että strategiatyötä ei kannata aliarvioida. Ei vaikka olisit yksinyrittäjä tai yrityksesi olisi ihan alkuvaiheessa.
Liian usein yrityksen kasvaessa vaivihkaa käy nimittäin niin, että yrityskulttuuri (ihmisten totuttu tapa tehdä asiat) syö uusia ja hyviä strategioita aamupalakseen, vaikka aamiaisella pitäisi olla yhdessä käsi kädessä loistavasti sujuneen illan jälkeen.