Teknisen myyjän ja normaalin myyjän erot?

Löydän Duunitorista heti 67 avointa työpaikkaa haulla “tekninen myyjä”. Mielestäni aika paljon? 

No hakemalla pelkkä “myyjä” tuleekin jo 1769 työpaikkaa… Lähes 4 % avoimista paikoista on siis luultavasti teknistä myyjää tarvitsevia. 

Raja on toisaalta aika häilyvä – mikä on tekninen myyjä ja mikä “normaali” myyjä (jos sellaisia edes on olemassa). 

Tekninen myyjä

Duunitorin kuvauksen mukaan: 

Tekninen myyjä on teknisen kaupan osaaja, joka työskentelee teknisen alan konsultoivissa myyntitehtävissä vähittäiskaupassa tai yritysmyynnissä. Tekninen myyjä työskentelee teollisuuden ja rakentamisen tarvitsemien tuotteiden, kuten raaka-aineiden, osien, komponenttien, tarvikkeiden ja koneiden myynnin parissa.

Onko siis lopulta ero niinkään myyjissä vai liittyykö se teknisyys ainoastaan noihin myytäviin tuotteisiin ja palveluihin?

Ero tavalliseen myyjään

Väittäisin, että ero myyjissä on olemassa. Se tulee mielestäni  siitä, että teknisen myyjän yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on oma kiinnostus tekniikkaan. Sen kautta tulee se aito innostus ja motivaatio, joka näkyy asiakkaille asti päivittäisessä duunissa.  

Teknisyys on myös sitä, että ymmärtää aidosti asiakkaansa prosesseja ja osaa myydä yrityksensä palvelua tai tuotetta juuri niihin oikeisiin kohtiin – tehostamalla siten prosessien toimintaa ja saaden aikaan esimerkiksi kustannussäästöjä asiakkaalle.

Tekninen markkinointi?

No jos myynti voi olla teknistä, niin entä sitten markkinointi? Voiko olla jotenkin spesiaalia “teknisen alan markkinointia” ja jotain muuta, vaikka terveysalan markkinointia? 

Mielestäni voi ja ihan samoilla kriteereillä kuin myynnissäkin. Jos markkinointitiimiä aidosti kiinnostaa kyseinen ala ja on omakohtaista kokemusta siitä, niin kyllähän se vaan näkyy asiakkaalle ja asiakkaan asiakkaallekin asti. Jokaista asiaa ei tarvitse vääntää rautalangasta ja markkinointi on kuin kala vedessä myyjien ja muun henkilökunnan kanssa. Yhteistyö rullaa kevyesti ja puhutaan samaa kieltä kaikesta.

Rahanarvoista tietoa teknisen alan kilpailijoistasi

Olemme muuten tutkineet jo yli sataa teknisen alan yritystä.
Löysimme 8 yleisintä haastetta, jotka ovat enemmän tai vähemmän läsnä melkein jokaisessa yrityksessä.
Teimme niistä oman oppaan, jonka voit käydä tilaamassa alla olevan sivumme kautta sähköpostiisi.

Tietoa meistä

Digitoimisto Pulse on erikoistunut somekanavien hallintaan ja sisällöntuotantoon. Aikataulutamme ja julkaisemme organisaatioosi tavoitteisiin sopivaa sisältöä puolestasi. Löydä uusia asiakkuuksia ja syvennä asiakaskokemusta.

Pysy alasi kärjessä tiedon ansiosta. Saat markkinoinnin parhaita käytäntöjä mailiisi 1-2 krt/kk.
* Pakollinen
Join our newsletter and get 20% discount
Promotion nulla vitae elit libero a pharetra augue