Sosiaalinen media muuttaa tapaamme toimia niin liike-elämässä kuin yksityisestikin. Website Rating kokosi lyhyesti vuoden 2022 trendit.
- Lähes puolet maailman väestöstä käyttää sosiaalista mediaa.
- Keskimääräinen käyttäjä viettää 2 tuntia päivässä aikaansa sosiaalisessa mediassa.
- Lähes 40 prosenttia pienistä yrityksistä laittaa rahaa mainostamiseen sosiaalisessa mediassa.
- Visuaalista sisältöä jaetaan 40 kertaa todennäköisemmin kuin muuta sisältöä.
- Lähes 9/10 brändistä käyttää enemmän kuin yhtä somekanavaa.
- Keskimääräinen Facebook käyttäjä tykkää 12 julkaisusta ja kommentoi neljää joka kuukausi.
- Yhdysvalloissa 85 prosenttia brändeistä tarjoaa asiakaspalvelua Twitterissä.
- Instagram-mainokset keräävät 10 kertaa enemmän sitoutumisia kuin Facebook-mainokset.
- Youtube on toiseksi suosituin hakukone Googlen jälkeen.
- Linkedin somealustassa julkaistaan 100 miljoonaa työhakemusta joka kuukausi.
Kysymyksiä ja vastauksia
K: Miksi investoisin sosiaalisen mediaan?
V: Kuinka läheisesti asiakkaasi ovat sitoutuneet brändiisi? Sosiaalinen media antaa mahdollisuuden viestiä ja olla vuorovaikutuksessa suoraan asiakkaidesi kanssa.
K: Mitä somekanavia kannattaa käyttää?
V: Eri ihmiset käyttävät eri somekanavia eri syistä. Tämän johdosta yrityksesi voi miettiä joka kanavalle oman lähestymistavan. Esimerkiksi Twitter toimii uutisten ja päivitysten julkaisuissa, Facebook brändin hallinnassa, Instagram visuaalisen sisällön jakamisessa ja Linkedin B2B maailmassa.
K: Miten usein somekanavia tulisi päivittää?
V: Yleisesti ottaen kerran viikossa on sopiva julkaisutahti. Toisille tiheämpi tahti sopii esimerkiksi jo pelkän yrityksen kokoluokan tai uutisvirran johdosta. Lähes kaikki somealustat väheksyvät yrityksien orgaanisia (luonnollisia) julkaisuja, ja ne jäävät vähälle näkyvyydylle. Tämän johdosta useimpia yrityksien julkaisija kannattaa mainostaa (buustata) jollain – edes pienellä – budjetilla.