Kun Messenger ei toimita viestejä, syy on lähes aina yhdessä kolmesta korista: yhteydet ja laite, sovelluksen tila tai tilin ja vastaanottajan asetukset. Alla selkeä toimintamalli, joka rajaa vian ja palauttaa viestinnän käyntiin.
Yleisimmät syyt
- Verkko tai laite takkuaa
Heikko mobiilidata tai Wi-Fi, vanhentunut sovellus, puhelimen virransäästö. - Sovellus jumissa
Välimuistin tai tietojen korruptio, liian vähän tallennustilaa, taustadatan estot. - Tilin tai vastaanottajan rajoitukset
Viestit pyynnön takana, hiljennetty keskustelu, estot, sivun roolit, lapsitilit. - Meta/Facebook-palvelukatko
Harvinaista, mutta mahdollista. - Yrityksen järjestelmät
Mobiililaitehallinta, palomuuri, VPN tai mainostilien rajoitukset voivat sivuvaikuttaa.
Nopea 10 kohdan tarkistuslista
- Avaa selain ja testaa nopeus. Jos alle ~5 Mbps lähetysnopeus, käytä toista verkkoa.
- Käynnistä puhelin uudelleen.
- Päivitä Messenger ja Facebook-sovellus viimeiseen versioon.
- Poista Messengeriin kertyneet välimuistitiedot. iOS: poista ja asenna uudelleen. Android: Asetukset → Sovellukset → Messenger → Tallennus → Tyhjennä välimuisti.
- Varmista, että taustadata on sallittu ja virransäästö ei rajoita sovellusta.
- Tarkista laitteen tallennustila. Jätä vähintään 2–5 Gt tyhjää.
- Testaa myös selaimessa osoitteessa messenger.com. Jos siellä toimii, vika on sovelluksessa.
- Avaa keskustelu ja katso tilamerkit: “lähetetty”, “toimitettu”, “nähty”. “Lähetetty” mutta ei “toimitettu” viittaa vastaanottajan päähän tai estoon.
- Katso vastaanottajan profiili. Onko estot, viestipyyntö, hiljennys tai sivun roolit kunnossa.
- Kysy tiimiltä, onko muilla sama ongelma. Jos on, tarkista Metan tilasivu tai X-haku palvelukatkosta.
Yritystileille: viestit perille systemaattisesti
- Inbox-hallinta
Ota käyttöön Meta Business Suite Inbox tai helpdeski-integraatio. Saapuvat pyynnöt eivät huku. - Roolit ja oikeudet
Varmista, että sivulla on oikeat roolit ja että viesteihin vastaavat käyttäjät näkyvät Business Managerissa. - Automaattiset vastaukset
Lähetä vastaanottoilmoitus heti ja ohjaa vaihtoehtoisiin kanaviin, jos Messenger takeltelee. - Prosessi eskalointiin
Jos viesti jumittaa yli 15 minuuttia, ohjeistus siirtyy puheluun tai sähköpostiin. - Seuranta
Luo mittarit: vastausaika, vastausprosentti, pudonneet pyynnöt. Raportoi viikoittain.
Kun ongelma on todennäköisesti vastaanottajalla
- Profiili voi olla poistettu tai väliaikaisesti jäädytetty.
- Yksityisyysasetukset rajaavat viestit pyyntöihin.
- Hiljennys tai esto estää toimituksen.
- Tili ei ole kirjautuneena, jolloin “lähetetty” ei päivity “toimitetuksi”.
Turvallinen vianrajaus ilman riskikäytäntöjä
- Älä tyhjennä koko laitteen dataa.
- Älä käytä kolmannen osapuolen “optimointisovelluksia”.
- Vältä kirjautumisen jakamista suojaamattomissa kanavissa.
Milloin eskaloida tukeen
- Viestit eivät lähde usealla laitteella ja verkolla.
- Uusimmalla versiolla sama vika usealla käyttäjällä.
- Yrityssivun roolit tai pääsyoikeudet käyttäytyvät oudosti.
Tällöin kerää ruutukaappaukset, päivämäärät ja laitetiedot. Tuki etenee nopeammin, kun evidenssi on valmiina.