Kun julkinen Facebook-sivu ei näy, kyse on lähes aina asetuksista, oikeuksista tai rajoituksista. Alta löydät selkeän oppaan, jonka avulla markkinoija paikantaa juurisyyn ja palauttaa näkyvyyden nopeasti.
Yleisimmät syyt
- Sivun näkyvyys on asetettu “Unpublished”.
- Ikäraja tai maakohtainen rajoitus estää katselun.
- Katseluoikeudet ovat rajattu sisäänkirjautuneille käyttäjille.
- Sivuroolit puuttuvat tai käyttöoikeudet ovat liian kapeat.
- Nimi tai URL on hiljattain vaihtunut ja linkit ohjaavat vanhaan osoitteeseen.
- Sisältö rikkoo yhteisön sääntöjä ja näkyvyys on rajoitettu.
- Välimuisti aiheuttaa vanhan näkymän selaimessa tai sovelluksessa.
Nopea diagnostiikka
- Avaa Sivu ja tarkista Page visibility. Sen tulee olla julkaistu.
- Poista Country restrictions ja Age restrictions.
- Testaa näkyvyys incognito-ikkunassa sekä mobiilisovelluksessa.
- Tarkista Page transparency. Näet onko rajoituksia tai viimeaikaisia muutoksia.
- Varmista että sinulla on Admin-rooli. Editor ei aina näe kaikkia asetuksia.
- Palauta vanhat linkit toimimaan ohjaamalla uuteen URL:iin.
- Tyhjennä selaimen välimuisti ja sovelluksen data.
- Tarkista mahdolliset Community Standards -huomiot ja korjaa sisältö.
Asetukset kuntoon
- Sivun tiedot: luokka, kuvaus, profiili- ja kansikuva. Selkeä brändi parantaa löydettävyyttä.
- Näkyvyys ja yleisö: pidä sivu julkisena. Älä rajoita ikää tai maita ellei se ole pakollista.
- Kieliversiot: lisää ensisijainen kieli. Kirjoita esittely myös englanniksi jos palvelet kansainvälisesti.
- Yhteydet: yhdistä Instagram-tili ja varmista oikeudet Meta Business -tilissä.
- Sisällön merkinnät: käytä selkeitä otsikoita ja kuvatekstejä. Liian geneerinen teksti hukkuu uutisvirtaan.
Tekniset tekijät
- Hakukonenäkyvyys: Ota “Allow search engines to index” käyttöön. Näin sivu löytyy myös Googlessa.
- Linkin esikatselu: Päivitä OG-kuva ja -otsikko verkkosivullasi. Jako näyttää paremmalta ja kerää klikkejä.
- Uudelleenohjaukset: jos olet vaihtanut domainin, tarkista 301-ohjaukset. Rikkinäiset linkit heikentävät liikennettä.
Laatu ja aktiivisuus
Julkinen Facebook-sivu ei näy usein siksi että sisältö on passiivista tai epäsäännöllistä. Tee viikkosuunnitelma. Lisää uutisia, asiakastarinoita ja lyhyitä videoita. Hyödynnä kansikuvan tekstiä. Kysy yleisöltä kysymyksiä. Vastaa kommentteihin ripeästi. Näin orgaaninen näkyvyys kasvaa ja sivu alkaa löytyä myös hakukoneista.
Yleisimmät virheilmoitukset ja mitä ne tarkoittavat
- This content isn’t available right now. Sivu on piilotettu tai rajoitettu. Poista rajoitukset ja julkaise uudelleen.
- Page not found. URL on muuttunut tai linkissä on kirjoitusvirhe. Päivitä kaikki ulkoiset linkit.
- You don’t have permission to view this page. Oikeudet puuttuvat. Pyydä Admin-roolia tai tarkista Business-tilin omistajuus.
- Temporarily blocked. Toiminto on estetty nopeiden muutosten vuoksi. Odota hetki ja etene pienin askelin.
- Age or location restrictions apply. Näkyvyys rajautuu sääntöjen vuoksi. Poista rajaus ellei se ole lainsäädännön vaatima.
Milloin tukeen
Jos kaikki kohdat on tarkistettu ja julkinen Facebook-sivu ei näy yhä, tee raportti Meta Supportiin. Liitä ruutukaappaukset, URL sekä tiedot siitä missä laitteessa ongelma toistuu. Näin käsittely etenee sujuvammin.
Pika-checklist markkinoijalle
- Sivu julkaistu
- Ei maa- tai ikärajoituksia
- Admin-oikeudet kunnossa
- Linkit ja 301-ohjaukset toimivat
- Välimuisti tyhjennetty
- Viimeisin sisältö julkaistu kuluneen viikon aikana
Testaa sivu verkoissa. Jos julkinen Facebook-sivu ei näy, etsi juurisyy listasta ja korjaa se. Heti.