Muistan hetkiä urani varrelta, jolloin kiire on ollut todella vahvasti läsnä arjessani.
Nämä muistot painottuvat hetkiin, jolloin uuden tehtävän haltuunotto on painanut ja/tai näyttämisen tarve on ollut kova.
Yhden tehtävän kohdalla muistan levittäneeni asiakkaita koskevat paperit pinoissa pöydälle aina aamuisin ja tarkastelleeni, mikä tilanteista on pahiten ”tulessa”. Siirtelin niitä sitten siinä kiireellisyyden ja tärkeyden mukaan omiin pinoihin, jotta tiesin mihin tarttua ensimmäiseksi. Tämä toistui joka aamu.
Silloin nuorelle ja kokemattomalle tieteenharjoittajalle ei puhuttu arjen hallinnasta ja oman työn johtamisesta. Piti vain selvitä hetkessä, eikä varsinaisia työkaluja ollut. Selkärangasta tehtyjä valintoja.
Urani edetessä ja kokemuksen karttuessa minulle annettiin mahdollisuus osallistua työntekijäkouluttajana yrityksemme sisäiseen opintojaksoon.
Siellä ulkopuolinen valmentaja esitteli ABCD-mallin osallistujille ja minä olin heti myyty. Mallissa kaikki työpäivän tehtävät jaettiin kiireellisyyden ja tärkeyden nelikentällä prioriteettijärjestykseen.
Myöhemmin opin, että nelikentällä oli myös toinen nimi: Eisenhowerin-matriisi. Olin totta kai ylpeä itsestäni, että olin koittanut mukailla sitä niinä lukuisina aamuina levittäessäni asiakkaita koskevat paperit eri pinoihin. Nyt pääsin askelta syvemmälle.
Ymmärsin että osa tehtävistä tuli jopa delegoida tai jättää kokonaan tekemättä. Ja ymmärsin, että käytin aikaani myös ihan turhaan, tyhjänpäiväiseen ajanhukkaan. Ohessa kuvassa avattuna nelikenttä ja sen sisällöt.
Henkilökohtainen oivallus poiki myöhemmin myös esimiesuralle ja myynnin johtamiseen uusia näkökulmia.
Perinteisin myyjän ongelma on oman ajan riittävyys kaikkeen tekemiseen. Tämän tiesin omastakin kokemuksesta. Asiantuntijan arki on kiireistä ja täynnä keskeytyksiä.
Johdonmukaista ja toistuvaa rakennetta on vaikea saada aikaiseksi elleivät oman työn prioriteetit ole kohdallaan. Oma rooli ja tavoitteet kaikkein keskisimpinä.
Opiskellessani asiaa lisää, huomasin että keskustelun tulee olla paljon laajempi kuin mitä työarjen kautta keskustelu antaa myöden. Henkilö tekee tuhansia valintoja päivässä ja arjen priorisoinnit juontavat juurensa henkilön arvoista. Niistä asioista, joita hän itse pitää tärkeimpinä elämässään.
Ilman että minä myynninjohtajana tiedän niitä, en pysty valmentamaan henkilöä oivaltamaan omien ratkaisujensa vaikutusta oman työn johtamisessaan. Oman arjen hallintaan. Puhumattakaan siitä, että palautuminen ja virkistäytyminen tapahtuu vapaa-ajalla.
Tämä kokonaisuus minun piti ottaa keskusteluun, jotta ymmärsin mistä tässä kaikessa on kyse. Valmentaminen oli saanut itselläni aivan toisenlaisen suunnan.
Nelikenttä pitää sisällään monta ajatusharhaa, jotka tarkemmassa käsittelyssä huomasin. Kokenutkin käyttäjä saattaa haksahtaa niihin.
Eisenhowerin nelikentän vaarat
Tein sinulle oppaan nelikentän käytön yleisimmistä virheistä ja ratkaisut niihin.
Voit käydä lataamassa oppaan itsellesi alla olevan linkin kautta.