Verkkokaupan perustamisen kustannukset voivat vaihdella laajasti riippuen useista tekijöistä, kuten yrityksen koosta, kaupan laajuudesta ja valitusta teknologiasta. Tässä on joitakin kustannuksia ja tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa verkkokaupan perustamiseen Suomessa:
Markkinatutkimus
Tutki markkinoita ja kilpailijoita. Aloita tekemällä avainsanatutkimus. Tällä tavoin tiedät kilpailun markkinoilla sekä haetaanko kyseisiä tuotteita tai palveluja verkosta. Ymmärrä kohderyhmäsi ja heidän tarpeensa. Etsi sekä lue sosiaalista mediaa sekä forumeita niin tiedät heidän tarpeensa paremmin. Älä oleta tietäväsi vaan tutki ensin. Verkosta on helppo tutkia näitä asioita. Tarvitse siihen vain aikaa.
Tuotevalikoima
Valitse myytävät tuotteet tai palvelut. Valitse yksi tuote kerrallaan ja laita kaikki tuotetiedot sekä kuvat kuntoon mahdollisimman kattavasti eli tuotekuvausten rikastaminen. Harkitse varastointistrategiaa (esim. dropshipping vs. varastointi)
Palvelua myytäessä. Kirjoita ja avaa palvelu mahdollisimman kattavasti kohderyhmälle. Mainosta palvelua ja tee muutoksia tarvittaessa.
Verkkokauppa-alusta
Valitse sopiva verkkokauppa-alusta, kuten Shopify, WooCommerce tai Magento. Shopifyn hinnat alkavat 32 €/kk, WooCommerce on ilmainen mutta vaatii web-hostingin, ja Magento sopii suuremmille verkkokaupoille. Suosittelen aloittamaan WordPress+WooCommerce yhteistyöllä. Helppo ja halpa päästä alkuun.
Domain-nimi ja Web-Hosting
Hanki muistettava domain-nimi. Nimi, joka kertoo suoraan mitä teet. Ei liian pitkää nimeä kannata valita.
Valitse luotettava web-hosting-palvelu. Web-hostingin alustana suomessa Domainhotelli tai Zoner.
Verkkokaupan suunnittelu ja kehitys
Suunnittele verkkokaupan ulkoasu ja käyttöliittymä. Tutki erilaisia verkkokauppoja eri alalta. Kirjaa niistä hyvät puolet ylös. Näin sinulla on pohja valmiina.
Jos haluat yksilöllisen verkkokaupan ja graafisen ulkomuodon niin silloin kannattaa palkata ulkopuolinen tekijä. Tällainen ratkaisu maksaa aika paljon. Kannattaa miettiä, saatko loppujen lopuksi kuitenkaan investoinnille vastinetta. Se pitää itse miettiä.
Maksujen ja toimitusten järjestelyt
Valitse maksujen käsittelyjärjestelmä. Pidä huolta, että kaikki nykyaikaiset maksutavat ovat mahdollisia verkkokaupassasi. Tutki etukäteen paljonko lähetys maksaa ja paljonko asiakkailta voi pyytää lähetyksestä. Aina ei kannata pyytää samaa summaa mitä posti veloittaa sinulta.
SSL-Sertifikaatti
Hanki SSL-sertifikaatti verkkokaupan tietoturvan varmistamiseksi. Ilman tätä asiakkaasi ei uskalla ostaa kaupastasi mitään. Varmista, että tämä on kytketty päälle. Kaikissa hosting palveluissa on ohjeet tämän päälle kytkimisessä. Se ei ole vaikeaa.
Markkinointi ja mainonta
Laadi markkinointisuunnitelma. Muista, kukaan ei tule heti verkkokauppaan ostamaan tuotteitasi, vaikka hinta olisi markkinoiden halvin. Sinun täytyy laatia hyvä markkinointisuunnitelma sekä käyttää rahaa maksulliseen mainontaan. Olla aktiivinen joka paikassa.
Kaikki puhuu hakukoneoptimoinnista. Se on totta, sitä täytyy tehdä mutta hyvä muistaa, että se on pitkän ajan systemaattista toimintaa. Siihen vaikuttaa myös osittain tuotteiden kuvaukset sekä sivuilla oleva sisältö.
Käytä erilaisia markkinointikanavia kuten sosiaalista mediaa, sähköpostimarkkinointia ja hakukoneoptimointia.
Asiakaspalvelu
Tarjoa erinomaista asiakaspalvelua. Harkitse chatbotin tai live-chatin käyttöönottoa asiakkaiden kysymysten nopeaan vastaamiseen.
Analytiikka ja optimointi
Käytä analytiikkatyökaluja suorituskyvyn seurantaan. Kuten ilmaista Google Analytics ohjelmaa.
Optimoi verkkokauppa parantaaksesi konversiota ja asiakaskokemusta.
Yhteenveto
Tämä opas tarjoaa perusrungon verkkokaupan perustamiseen, mutta muista, että jokainen verkkokauppa on yksilöllinen ja vaatii omanlaistaan suunnittelua ja strategiaa
Tutustu myös Mikä on SEO? oppaaseen ja saat vielä paremman käsityksen SEO:sta.