Mitä hyötyä sosiaalisesta mediasta on yrityksille?

Aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä on nyt yli 4,2 miljardia ympäri maailmaa. Jos et hyödynnä sosiaalista mediaa digiviestinnässä ja markkinointistartegiassasi, menetät suoraviivaisen, tehokkaan ja edullisen tavan tavoittaa melkein puolet maailman väestöstä.

Tässä artikkelissa listaamme monia tapoja, joilla sosiaalinen media voi auttaa sinua olemaan yhteydessä kohdeyleisöösi, tavoittamaan lisää asiakkaita ja kasvattamaan liiketoimintaasi. 

Sisältö:

  • Sosiaalisen median edut brändin rakentamiseen
  • Sosiaalisen median edut liiketoiminnan kasvulle
  • Sosiaalisen median edut sisällön luomisessa ja jakelussa
  • Sosiaalisen median edut viestinnässä
  • Sosiaalisen median edut uusien oivallusten saamiseksi
  • Sosiaalisen median edut mainonnassa

Sosiaalisen median edut brändin rakentamisessa

1. Lisää bränditietoisuutta

Nykypäivänä kun tarvitset mahdollisimman suuren yleisön, jolle esittää uudet ajatukset ja ideat – minne ne jaat? Sosiaalinen media on jokapäiväisessä henkilökohtaisessa elämässämme läsnä ihan uudella tavalla. Samalla tavalla se on avannut myös yrityksille uusia ovia digiviestinnässä ja markkinoinnissa. Facebookin, Instagramin tai Twitterin kaltaiset alustat ovat tänä päivänä luonnollinen paikka tavoittaa uusia ja kohdennettuja yleisöjä sekä potentiaalisia asiakkaita.

2. Luo aitoja yhteyksiä

Kyky luoda todellisia inhimillisiä yhteyksiä on yksi sosiaalisen median tärkeimmistä eduista yrityksille. Esittele esimerkiksi seuraajillesi kasvot yrityksen takana. Esitä, kuinka nykyiset asiakkaat käyttävät tuotteitasi ja hyötyvät niistä.

Aitous lisää luottamusta. Luottamus puolestaan ​​lisää markkinoinnin vastaanottavaisuutta. Näytä millaiset ovat brändisi arvot, miten tuotteesi toimii tosielämässä ja miten asetat työntekijöiden ja asiakkaiden edut etusijalle.

3. Vakuuta paikka asiantuntijana

Ihmiset etsivät ja seuraavat yrityksiä, brändejä ja asiantunitjoita saadakseen uusia oivalluksia ja tietoa. Riippumatta siitä minkä alan yritys on kyseessä, sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden vahvistaa yrityksen ja yrityksen edustajien asemaa alan asiantuntijoina.

Esimerkiksi Hootsuiten puheenjohtajalla ja perustajalla Ryan Holmesilla on yli 1,7 miljoonaa seuraajaa LinkedInissä, missä hän jakaa näkemyksiään sosiaalisesta mediasta ja yrittäjyydestä.

4. Pysy mukana virrassa

Pew Research Centerin vuonna 2021 tekemän tutkimuksen mukaan 70 prosenttia sosiaalisen median käyttäjistä kirjautuu tileilleen vähintään kerran päivässä, ja monet ihmiset (49 prosenttia) myöntävät tarkistavansa sosiaalista mediaa useita kertoja päivässä. Seitsemän kymmenestä Facebook-käyttäjästä sanoo vierailevansa sivustolla päivittäin.

Sosiaalinen media antaa sinulle mahdollisuuden olla yhteydessä asiakkaisiin ja seuraajiin joka kerta, kun he kirjautuvat sisään. Pidä viestisi viihdyttävinä ja informatiivisina, jotta seuraajaat näkevät mielellään myös jatkossa uusimpia sisältöjäsi syötteissään. Näin pysyt seuraajien mielessä ja olet ensimmäinen vaihtoehto, joka heillä tulee mieleen alasi tuotteita tai palveluita pohtiessaan.

Tämä ei tietenkään tarkoita, että sinun täytyisi olla julkaisemma ja seuraamassa tilejäsi 24/7. Sometoimistot ja sosiaalisen median ajastustyökalut auttavat sinua ylläpitämään yrityksesi somekanavien säännöllistä viestintää.

Sosiaalisen median edut liiketoiminnan kasvulle

5. Lisää verkkosivustojen liikennettä

Sosiaalisen median viestit ja mainokset ovat keskeisiä tapoja ohjata liikennettä verkkosivustollesi. Hyvän sisällön jakaminen blogistasi tai verkkosivustoltasi sosiaalisiin kanaviin on loistava tapa saada lisää lukijota ja vierailuita sivustollesi.

Esimerkiksi Architectural Digest julkaisee usein Instagramissa pienen vilauksen uusimmasta artikkelistaan, mutta ohjaakin seuraajat lukemaan koko jutun ja katsomaan loput kuvista omilla sivuillaan. 

Osallistuminen sosiaalisiin keskusteluihin voi olla myös erinomainen tapa lisätä näkyvyyttä, saada uusien ihmisten huomio, esitellä asiantuntemustasi ja ohjata liikennettä verkkosivustollesi.

Muista lisätä verkkosivustosi osoite kaikkiin sosiaalisen median profiileihisi, jotta ihmiset, jotka haluavat oppia lisää yrityksestäsi, voivat tehdä sen yhdellä napsautuksella.

6. Tehosta myyntiä

Sosiaaliset tilisi ovat kriittinen osa myyntisuppiloasi – prosessia, jonka kautta uudesta yhteyshenkilöstä tulee asiakas. Kun sosiaalista mediaa käyttävien ihmisten määrä kasvaa jatkuvasti ja sosiaalisen myynnin työkalut kehittyvät, sosiaalisten verkostojen merkitys tuotehakuun ja verkkokauppaan tulee yhä tärkeämmäksi.

7. Yhteistyöt ja vaikuttajat

Ystävien ja perheen suosituksilla on valtava rooli kuluttajapäätöksissä, samoin kuin arvosteluissa. Kun saat ihmiset puhumaan tuotteestasi tai yrityksestäsi sosiaalisessa mediassa, lisäät bränditietoisuutta ja uskottavuutta.

Yksi tärkeimmistä tavoista ohjata sosiaalista tunnettavuutta ja lisätä myyntiä somessa tänä päivänä on vaikuttajayhteistyöt. Kumppanuus on tehokkainta kun se toteutetaan juuri oikeiden henkilöiden kanssa, joilla on kohdeyleisösi kanssa sopiva ja valmis yleisö. Tälläisissä tilanteissa kumppanuus on luontevaa ja vaikuttajat voivat luonnollisesti ja vakuuttavasti esitellä yrityksesi tuotteita osana omia sisältöjään.

Sosiaalisen median edut sisällön luomisessa ja jakelussa

8. Mainosta sisältöä

Sisällön mainostaminen sosiaalisissa kanavissa on loistava tapa viedä toimivaksi todettu sisältösi uusien ihmisten eteen, todistaa asiantuntijuutesi ja kasvattaa yleisöäsi. Maksimoidaksesi sosiaalisen median maksetun mainonnan hyödyt, varmista että sinulla on myös sisällön suhteen jonkinlainen strategia ja suunnitelma.

9. Viraali sisältö

Kun ihmiset alkavat tykätä, kommentoida ja jakaa sosiaalisia viestejäsi, sisältösi altistuu uusille yleisöille, heidän ystävilleen ja seuraajilleen. Kun julkaisu muuttuu viraaliksi, vie se konseptin askeleen pidemmälle.

Kun viesti resonoi ja ihmiset jakavat sisältöäsi verkostoissaan ja heidän verkostonsa tekevät samoin, sisältösi leviää nopeasti ja saatat saada jopa tuhansia jakoja. Tämä altistuminen on erityisen hyödyllistä, koska maailmassa, jossa on paljon enemmän sisältöä kuin kukaan voisi koskaan kuluttaa, ystävän sosiaalinen osuus toimii eräänlaisena esiseulontana.

“Going viral” ei tietenkään ole mikään helppo tehtävä ja siinä täytyy olla kaikki ainekset kohdillaan ja vähän myös hyvää tuuria. 

Sosiaalisen median edut viestinnässä

10. Maineen hallinta

Asiakkaasi puhuvat sinusta sosiaalisessa mediassa riippumatta siitä, oletko paikalla vastaamassa. Jos sinä ja tiimisi olette hereillä ja aktiivisia, voitte poimia hyviä julkaisuja koskien yritystänne. Voitte korostaa positiivisia ja vastata negatiivisiin, ennen kuin ne räjähtävät käsistä. Esimerkiksi jos ihmiset julkaisevat turhautumistaan ​​huonosta asiakaspalvelukokemuksesta, kannattaa aina olla vastaus valmiina.

Sanoiko joku yrityksestäsi jotain, mikä ei ole totta? Muista aina tuoda esiin oma puolesi tarinasta kohteliaalla ja ammattimaisella tavalla. Joku latelee teille julkisesti kehuja maasta taivaisiin? Lähetä heille paljon kiitoksia ja osoita kiitollisuutta heidän ystävällisistä sanoista.

11. Kriisiviestintä

Onko yritykselläsi suunnitelma mahdollisen kriisin ratkaisuun? Vaikka pienyrityksillä ei ehkä ole samankokoisia tulipaloja sammutettavana kuin isomman mittakaavan yrityksillä, on kriisiviestintää ja maineenhallintaa silti hyvä pohtia.

Hiljaisuus ei ole ikinä hyvä vaihtoehto sosiaalisen median kriiseihin vastaamisessa. Sosiaalisten tilien selkeä ja yhtäjaksoinen ylläpitäminen ja viestintäsuunnitelman laatiminen voivat auttaa varmistamaan, että olet valmis toimimaan, jos jotain kriisiin viittaavaa tapahtuu. Paras kriisi on ennaltaehkäisty kriisi.

12. Asiakkaan ja yleisön sitouttaminen

Sosiaalisten verkostojen avulla voit olla vuorovaikutuksessa suoraan asiakkaiden ja seuraajien kanssa ja antaa heille myös mahdollisuuden olla vuorovaikutuksessa suoraan yrityksesi kanssa. Toisin kuin perinteinen media, joka tarjoaa vain yksisuuntaista viestintää, sosiaalinen media on kaksisuuntainen tie.

Jos haluat asiakkaiden ja seuraajien sitoutuvan, on sinun myös oltava sitoutunut. Pysy aktiivisena ja vastaa julkaisujen kommentteihin ja kysymyksiin yrityksellesi sopivalla tavalla.

13. Asiakaspalvelu ja asiakastuki

Ihmiset odottavat yritysten olevan aina tavoitettavissa sosiaalisessa mediassa ja etsivät tilin usein käsiinsä nopeaa asiakaspalvelua varten. Tämän lisäksi noin puolet sosiaalisen median käyttäjistä odottaa saavansa vastauksen yritykseltä noin kolmen tunnin kuluessa. Tämä ei ole yrityksissä ja organisaatioissa aina helppoa. Sosiaalisen median asiakaspalvelu voi kulkea käsi kädessä perinteisemmän asiakaspalvelun kanssa, jos sinulla on oikeat työkalut.

Sosiaalisen median edut uusien oivallusten saamiseksi

14. Lisätietoa asiakkaistasi

Sosiaalinen media tuottaa valtavasti tietoa asiakkaistasi reaaliajassa. Voit käyttää näitä tietoja hyödyksesi liiketoimintasi parantamisessa sekä tuote- ja palvelukehityksessä.

Kaikki suuret sosiaaliset verkostot tarjoavat analytiikkaa, joka tarjoaa väestötietoja henkilöistä, jotka ovat vuorovaikutuksessa tilisi kanssa. Tämä voi auttaa sinua räätälöimään sosiaalisen median markkinointistrategiasi puhuttelemaan paremmin todellista yleisöäsi.

15. Sosiaalinen kuuntelu ja brändin maine

Mainitsimme yllä sosiaalisen median seurannan tärkeänä osana yleisön sitouttamista, mutta se on myös keskeinen tiedon lähde itse brändistäsi. Vaikka on tärkeää tietää, kuinka paljon ihmiset puhuvat sinusta verkossa, on myös tärkeää tietää mitä he todella sanovat.

Paljon mainintoja voisi olla hyvä asia, mutta jos saat paljon negatiivisa mainintoja, sinun on pohdittava nopeasti missä ja mikä on mennyt pieleen ja miten ongelma korjataan. Kun seuraat aktiivisesti sosiaalisen median mainintoja yrityksestäsi, pysyt ajantasalla yrityksesi maineesta ja todennäköisyytesi välttää isommat skandaalit kasvaa.

16. Pidä kilpailua silmällä

On myös tärkeää tietää, mitä ihmiset sanovat kilpailijoistasi. Esimerkiksi kilpailijoiden mainintojen seuraaminen saattaa paljastaa heidän kipupisteitään, joihin voit tilanteen salliessa tarttua tavalla tai toisella.

Kilpailun seuraaminen sosiaalisessa mediassa tarkoittaa myös sitä että olen ajantasalla kun kilpailijasi julkaisevat uusia tuotteita, järjestävät kampanjoita tai julkaisevat uusia raportteja tai tietoja.

17. Pysy ajan tasalla alan uutisista

Verkossa asiat liikkuvat nopeasti, eikä sinulla ole varaa jäädä jälkeen. Virtuaalikorvan ylläpitäminen sosiaalisen kuuntelun avulla on tapa pysyä ajan tasalla kaikesta toimialaasi koskevista uutisista.

Sosiaalisen median edut mainonnassa

18. Kohdennettu mainonta

Somemainokset ovat edullinen tapa mainostaa yritystäsi ja tuoda sisältöjäsi vielä laajemman yleisön eteen. Ne tarjoavat myös tehokkaita kohdistusvaihtoehtoja, jotta voit tavoittaa juuri oikean yleisön ja hyödyntää budjettisi parhaalla mahdollisella tavalla.

Mainoskohdistusvaihtoehtojen kuten väestötietojen, maantieteen, kielen ja jopa verkkokäyttäytymisen avulla voit luoda ja kohdistaa tiettyjä julkaisuja, jotka puhuttelevat parhaiten eri potentiaalisten asiakkaiden ryhmiä ja samalla maksaa vain niistä katsojista, jotka oikeastikin haluat tavoittaa.

19. Uudelleen kohdentaminen

Lähes 70 prosenttia verkkokauppojen ostoskoreista hylätään. Ihmiset, jotka ovat hylänneet ostoskoriin keräämiään tuotteita, ovat ehkä tärkein tavoiteltava potentiaalinen asiakasryhmä. He ovat jo löytäneet verkkosivustosi, selanneet tuotteitasi ja tehneet päätöksiä siitä mitä he mahdollisesti haluavat. Ihmiset hylkäävät ostoskorin monista syistä, mutta henkilöä joka on ilmaissut tällaisen kiinnostuksensa yritystäsi kohtaan, ei kannata jättää huomiotta.

Seurantatyökalujen, kuten Facebook-pikselin avulla voit kohdistaa näille potentiaalisille asiakkaille somemainoksia tarkalleen niistä tuotteista, joita he ovat jo aiemmin selanneet verkkosivustollasi ja asettaneet ososkoriin.

Ymmärrät sosiaalisen median tärkeyden ja mahdollisuudet yrityksellesi mutta et tiedä miten päästä alkuun, mistä aloittaa tai mihin kohdistaa voimavarat? Ota rohkeasti yhteyttä – me tarjoamme valmiita sekä räätälöityjä ratkaisuja yrityksesi someviestintään ja -markkinointiin.

Tietoa meistä

Digitoimisto Pulse on erikoistunut somekanavien hallintaan ja sisällöntuotantoon. Aikataulutamme ja julkaisemme organisaatioosi tavoitteisiin sopivaa sisältöä puolestasi. Löydä uusia asiakkuuksia ja syvennä asiakaskokemusta.

Pysy alasi kärjessä tiedon ansiosta. Saat markkinoinnin parhaita käytäntöjä mailiisi 1-2 krt/kk.
* Pakollinen
Join our newsletter and get 20% discount
Promotion nulla vitae elit libero a pharetra augue