Keskittyykö yrityksenne lähinnä Business-to-Business -liiketoimintaan? Ehkä pähkäilet miten kuluttajalähtöinen sosiaalinen media soveltuu B2B -kauppaan? Tässä muutamia vinkkejä miten sosiaalinen media toimii myös yritysten välisessä kaupassa.
- Yli 92 prosenttia B2B -asiakkaista suhtautuu myönteisesti ostopäätökseen, mikäli ostaja on lukenut ostokohteesta myönteisen arvion luotettavasta lähteestä. Sosiaalisessa mediassa ihmiset antavat toisilleen yrityksestäsi arvioita – halusitpa sitä tai et.
- LinkedIn on suosituin B2B -yhteistöalusta sekä orgaanisessa että maksetussa näkyvyydessä. Liike-elämälähtöinen LinkedIn on mainio somealusta B2B asiakkaiden tavoittamiseksi. Se mahdollistaa hyvinkin tarkan kohderyhmän rajauksen, mutta toisaalta mainostamisen kontaktihinnat ovat kalliita.
- B2B -yrityksistä lähes puolet ulkoisti vähintään yhden sosiaalisen median osa-alueistaan. Näistä 86 prosenttia koski somesisältöä ja 30 prosenttia jakelua ja mainontaa somekanavissa. Vahvan oman osaamisen lisäksi useimman yrityksen on järkevä myös ostaa somepalveluita.
- Kuinka paljon kannattaa panostaa markkinointiin? Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että markkinointiin on syytä sijoittaa B2B liiketoiminnassa 2-5 prosenttia liikevaihdosta, ja vastaavasti B2C liiketoiminnassa 5-10 liikevaihdosta.
- Nuori sukupolvi ajattelee eri tavalla. Milleniaaleista (25-39 -vuotiaat) B2B ostajista 44 prosenttia ei mielellään halua tavata myyntiedustajaa. Tätä kohderyhmää kannattaa tavoittaa ja vakuuttaa suoraan internetissä ja somessa.
- Peräti 83 prosenttia B2B -markkinoijista käyttää jo sosiaalista mediaa. Nyt on aika syventää, eikä vaan tyytyä esilläoloon.
Jokainen B2B yritys ja liiketoiminta-alue on erilainen. Kuinka teidän yrityksenne voisi syventää sosiaalisessa mediassa läsnäoloa? Varaa meiltä maksuton alkukartoitus.